چکیده:
گردشگری روستایی به عنوان یکی از اشکال گردشگری، خصوصاً در کشورهای در حال توسعه درای ظرفیت زیادی است و باید آن را به عنوان ابزار بالقوه مهمی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی به حساب آورد. بنابراین گردشگری می تواند جهت توسعه برخی شاخص ها موثر باشد. شاخص های سرمایه اجتماعی نمونه بارز این موضوع هستند. هدف این تحقیق بررسی نقش گردشگری در بهبود شاخص های سرمایه اجتماعی سکونتگاه های روستایی است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعات میدانی با استفاده از ابزار پرسش نامه است. حجم نمونه 384 نفر محاسبه و پرسشگری در سطح سه روستای هدف گردشگری شهرستان پاوه( روستاهای حجیج، خانقاه و شمشیر)انجام شد. نتایج نشان داد که گردشگری در بهبود سرمایه اجتماعی نقش داشته است و شاخص ها در سطح معناداری کمتر از 05/0 قرار دارد. مقدار میانگین کل شاخص ها(56/3) نشانگر میزان این تاثیر است. تنها شاخص تشکیل انجمن و نهادهای حمایتی با میانگین 55/2، نقش بسیار کمی از گردشگری پذیرفته است. آزمون آنووا نشان داد که بین روستاها از نظر شاخص های سرمایه اجتماعی با توجه به نقش گردشگری تفاوت وجود دارد. بیشترین تفاوت مربوط به روستای شمشیر با میانگین 60/3 است. میانگین شاخص تمایل مردم به ورود گردشگر برابر با 89/3 است که نشانگر نگرش مثبت مردم به گردشگران است. آزمون هبستگی نیز نشان می دهد با افزایش تمایل مردم به ورود گردشگر به روستا، شاخص های سرمایه اجتماعی نیز بهبود پیدا می کند.
Rural tourism is one of the most important forms of tourism, especially in developing countries and It should be considered as a potentially important tool for economic and social development. Therefore, tourism can be effective in developing some indicators. Social capital indicators are a clear sample of this subject. The purpose of this study is to examine the role of tourism in improving the social capital indicators of rural settlements. The research method is descriptive-analytical and based on field studies using a questionnaire tool. The research method is descriptive-analytical and based on field studies using a questionnaire tool. The sample size of 384 people was calculated and questionable at the level of three villages of tourism destination of Paveh County (villages of Hajij, Khanqah and Shamshir). The results showed that tourism has contributed to the improvement of social capital and Indicators are at a significant level below 0.05. The average of total indicators (3.68) indicates the extent of this effect. The only indicator of formation of associations and support institutions with an average of 2.55, has taken a very small role in tourism. Anova's test showed that there is a difference between villages in terms of social capital indicators according to the role of tourism. The largest difference is in the village of Swords with an average of 3.60. The average index of people's tend to enter the tourist is equal to 3.89, which reflects the positive attitude of the people towards tourists.