چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای خودشناسی انسجامی و رضایت از زندگی در پیش بینی خود دلسوزی کارکنان دانشگاه پیام نور انجام شد. جامعه این پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه در سال تحصیلی 99- 98 بودند. از این بین 80 نفر به شیوه سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها خودشناسی انسجامی (واتسون و هارگیس، 2008)، رضایت از زندگی (داینر و همکاران، 1985) و خود دلسوزی (نف، 2003) بود. دادهها با استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شد. یافتهها نشان داد که خودشناسی انسجامی و رضایت از زندگی با خود دلسوزی، دارای همبستگی مثبت هستند. بعلاوه، در بین خود شناسی انسجامی، یکپارچه کردن تجارب گذشته و حال قویترین پیشبین خود دلسوزی است. از این رو لازم است در زمینههای خود دلسوزی و مهربانی افراد را به سمت خود شناسی و رضایت از زندگی سوق داد. از این رو لازم است در زمینههای خود دلسوزی و مهربانی افراد را به سمت خود شناسی و رضایت از زندگی سوق داد.
The aim of this study was to investigate the mediating role of cohesive self-knowledge and life satisfaction in predicting self-empathy of Payame Noor University staff. The population of this study was all university staff in the academic year of 1998-99. Of these, 80 were selected by census. Data collection tools were coherent self-knowledge (Watson and Hargis, 2008), life satisfaction (Dinner et al., 1985) and self-compassion (Nef, 2003). Data were analyzed using Pearson correlation and regression statistical methods. The findings show that cohesive self-awareness and self-satisfaction with self-compassion are positively correlated. Moreover, in the midst of cohesive self-knowledge, the integration of past and present experiences is the strongest proponent of self-compassion. Therefore, it is necessary to lead people to self-knowledge and life satisfaction in their fields of compassion and kindness. Therefore, it is necessary to lead people to self-knowledge and life satisfaction in their fields of compassion and kindness. Keywords: Cohesive self-knowledge, life satisfaction, self-compassion, staff