چکیده:
این مقاله سعی بر آن دارد با معرفی معنا و مفهوم علم اخلاق و اصول اخلاقی و علم مدیریت و ایجاد یک
آشنایی اولیه و بیان نقش علم مدیریت در زندگی امروز و در تصمیم گیریها و لزوم رعایت اصول اخلاقی
در تصمیمات مدیران بیان گردد. این تحقیق با روش توصیفی و از نوع کاربردی و اطلاعات آن به روش
کتابخانه ای و با بررسی متون اخلاقی و مدیریتی جمع آوری شده است . نتایج این تحقیق لزوم رعایت
اصول اخلاقی را در تصمیمات مدیران در یک کلام علم مدیریت برای داشتن مدیریتی بهتر و گرفتن
تصمیمات واقع بینانه تر و مبتنی بر اصول و ارزشهای انسانی و اخلاقی حاکم بر جامعه بیان میکند.
خلاصه ماشینی:
موضوع علم اخلاق عبارت است از صفات خوب و بد از آن جهت که مرتبط با افعال اختياري انسان بوده و براي او قابل اکتساب يا اجتناب اند در علم اخلاق ضمن آشنايي با انواع فضايل و رذايل اخلاقي شيوه ها و راه هاي کسب خوبيها و رفع و دفع بدها نيز تعليم داده ميشود (مصباح يزدي، ١٣٩٤: ص ٢٥-٢٤) انواع پژوهش هاي اخلاقي دست کم سه نوع پژوهش و تحقيق درباره اخلاق وجود دارد که بازشناسي آنها و دقت و شناخت حدود و قلمرو هر يک از اين پژوهش ها ما را در آشنايي بيشتر با فلسفه اخلاق و مسايل آن ياري مي رساند: 1 ١- اخلاق توصيفي مقصود از اخلاق توصيفي مطالعه و پژوهش درباب توصيف و تبيين اخلاق افراد با جوامع گوناگون است يعني گزارش و توصيف احوال اخلاقي پذيرفته شده توسط فرد يا گروه و يا دين خاص ، روش بحث در اين نوع مطالعات اخلاقي تجربي و نقلي است و نه استدلالي و عقلي.
به عبارت ديگر موضوع آن نه اخلاق و رفتار مورد قبول قوم يا دين خاصي است و نه افعال اختياري آدمي بلکه موضوع اين بخش از مطالعات اخلاقي همان جملات و گزاره هايي است که در اخلاق هنجاري عرضه ميشود به همين دليل آن را اخلاق درجه دوم (Second- order Ethics) نيز مي گويند (مصباح يزدي، ١٣٩٤: ص (28 اهميت و جايگاه فلسفه اخلاق علم اخلاق و مسايل و مباحث مربوطه به اخلاقيات از نظر اسلام که از جمله مهمترين و شريف ترين علوم به حساب ميآيد مگر نه اين است که يکي از اهداف اصلي برانگيختن پيامبران و فرستادن پيام هاي آسماني پرورش اخلاق ، تزکيه و تهذيب جان هاست .