چکیده:
هدف از انجام این تحقیق، تعیین تأثیر روابط مبتنی بر اعتماد و تناسب فرد- شغل بر توانمندسازی روانشناختی و نگهداشت شغلی معلمان ورزش با نقش میانجی تناسب فرد- سازمان، بود. روش تحقیق همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان ورزش شهر تهران به تعداد 1500 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 310 نفر به صورت خوشه ای تصادفی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه های استاندارد تناسب فرد- شغل وگل و فلدمن (2009)، تناسب فرد- سازمان اسکروگینس (2008)، توانمندسازی روانشناختی حاتمی و دستار (1390)، روابط مبتنی بر اعتماد رابینز (2005) و نگهداشت کارکنان کایدنت (2009) بودند. از آمار استنباطی کلموگروف- اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری جهت تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که، روابط مبتنی بر اعتماد بر توانمندسازی روانشناختی و نگهداشت شغلی معلمان تاثیر مثبت مستقیم داشت. تناسب فرد- سازمان نقش میانجی را به ترتیب با ضریب اثر 16/0 و 13/0صدم، برای تأثیر تناسب فرد- شغل بر توانمندسازی روانشناختی و نگهداشت شغلی معلمان ایفا کرد، اما تناسب فرد- سازمان نقش میانجی را به ترتیب با ضریب اثر 08/0 و 06/0صدم، برای تأثیر روابط مبتنی بر اعتماد بر توانمندسازی روانشناختی و نگهداشت شغلی معلمان ایفا کرد که معنادار نمی باشد. در نتیجه مدیران مربوطه جهت بالا بردن توانمندسازی روانشناختی و نگهداشت شغلی معلمان ورزش، بر روابط مبتنی بر اعتماد، تناسب فرد- شغل و تناسب فرد- سازمان تاکید کنند.
The purpose of this study was to determine the effect of relationships based on trust and person-job fit on psychological empowerment and Job retention of sports teachers with the mediator role of person-organization fit. The research method was correlation. The statistical population of the study included all sports teachers in Tehran with 1500 people, which according to Morgan table, 310 people as a research sample were randomly selected. Data collection tools, were standard questionnaire of person-job fit Vogel and Feldman (2009), person-organization fit Scroggens (2008), psychological empowerment Hatami and Dastar (2011), relationships based on trust Robbins (2005) and staff retention Kaident (2009). In order to analyze the data, were used Kolmogorov-Smirnov, Pearson correlation and structural equation model. The results showed that relationships based on trust had a direct positive effect on psychological empowerment and job retention of teachers. person-organization fit Played a mediator role with an effect coefficient 0.16 and 0.13, respectively for the effect of person-job fit on teacher psychological empowerment and job retention, but person-organization fit Played a mediator role with an effect coefficient 0.08 and 0.06 respectively for the effect of relationships based on trust on the psychological empowerment and job retention of teachers, which is not significant. As a result, relevant managers in order to enhance the psychological empowerment and job retention of sports teachers, emphasize on relationships based on trust, person-job fit and person-organization fit.