چکیده:
پژوهش حاضر در پی آن بود تا اثربخشی آموزش مهارت دیدگاهگیری، در دو حالت تصور خود و تصور دیگری، با روش تئاتر مجادله بر ارتقای فضیلت بخشش و قدردانی را تعیین و به مقایسه تأثیر دو حالت بپردازد. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمونـ پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. شرکتکنندگان در این پژوهش، 72 نفر از دانشآموزان دختر کلاس پنجم دبستان شهر شیراز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس بخشش شیاراملو و همکاران و پرسشنامهی قدردانی مککالوف و همکاران بودند. یافتهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری حاکی از آن بود که در گروه آزمایش تصور خود، آموزش دیدگاهگیری بر بعد گرایش به دلخوری ماندگار و در گروه آزمایش تصور دیگری بر بعد گرایش به دلخوری ماندگار و حساسیت به موقعیت آسیب، اثربخش است. اما بین دو گروه آموزش از لحاظ تمایل به بخشش و تمایل به انتقام تفاوت معنیداری وجود نداشت. علاوه بر این، در دو گروه آزمایش تفاوت معنیداری در فضیلت بخشش وجود نداشت. همچنین، اثربخشی آموزش دیدگاهگیری بر متغیر قدردانی نیز در هر دو گروه آزمایش تأیید شد. این در حالی است که نتایج، تفاوت معنیداری در اثربخشی آموزش دیدگاهگیری در حالت تصور خود و تصور دیگری بر قدردانی نشان نداد. در مجموع، میتوان گفت که آموزش دیدگاهگیری با روش تئاتر مجادله میتواند منجر به ارتقای فضیلتهای اخلاقی شود.
The aim of this study was to determine the effect of perspective taking skill, with the
two forms of imagine-self and imagine-other, training on forgiveness and gratitude
virtues through the use of Forum Theater Method. Furthermore, the study was to
compare the two forms of perspective-taking in this regard. Accordingly, a pretest
posttest quasi-experimental design including two experimental groups and one control
group was used for conducting this study. The participants consisted of 72 female fifth
graders in Shiraz, Iran, who were selected based on cluster sampling. Of the two
experimental groups, one received the imagine-self perspective-taking skill training and
the other received imagine-other perspective-taking skill training. The data was then
collected using the Forgiveness Scale (Chiaramello et al., 2008), and the Gratitude
Questionnaire (McCullough et al., 2002), and analyzed by running MANOVA. Based
on the results, the imagine-self perspective-taking skill training could affect participants'
“lasting resentment”, and imagine-other perspective-taking skill training could affect
participants' “lasting resentment” and “sensitivity to the circumstances of the offence”.
However, the experimental groups' training had no statistically significant effect on
“willingness to forgive” and “willingness to revenge”. Moreover, there was no
statistically significant difference between the two experimental groups in forgiveness
mean scores after receiving training. Concerning participants' level of gratitude,
perspective-taking skill training was revealed as effective in both experimental groups.
However, no statistically significant difference was observed between the two
experimental groups in their mean scores of gratitude. Based on the overall results of
this study, it can be concluded that the use of Forum Theater method for provision of
perspective-taking skill training to students can extol their positive moral virtues
خلاصه ماشینی:
اين در حالي است که نتايج ، تفاوت معنيداري در اثربخشي آموزش ديدگاه گيري در حالت تصور خود و تصور ديگري بر قدرداني نشان نداد.
Tudge, Freitas, Mokrova, Wang, & O'Brien 3.
Tucker, Bitman, Wade, & Cornish 6.
Labash, Aru, Matiisen, Tampuu, & Vicente 9.
Berndsen, Wenzel, Thomas, & Noske 10.
Zechmeister, Garcia, Romero, & Vas 16.
Leon, Liang, Lee, Kim, & Kiang 6.
Kim, Wang, & Hill 5.
در اين راستا، فرضيه هاي پژوهش عبارتند از: ١ـ آموزش ديدگاه گيري در دو حالت تصور خود و تصور ديگري منجر به ارتقاي فضيلت بخشش ميشود.
اين پژوهش اثرات ناشي از آموزش ديدگاه گيري در دو حالت تصور خود و تصور ديگري بر بخشش و قدرداني را بر اساس سبک تئاتر مجادله ٢ (بوآل ، ١٩٧٩/ ١٣٩٣؛ پرندرگست و ساکستن ، ٢٠٠٩/ ١٣٩٤؛ طيران ، ١٣٩٠).
Chiaramello, Mesnil, Muñoz Sastre, & Mullet 3.
نتايج پژوهش در خصوص فرضيه هاي دوم و چهارم مبني بر مقايسه اثربخشي آموزش ديدگاه گيري در حالت تصور خود و تصور ديگري بر بخشش و قدرداني نشان داد که تفاوت معنيداري در ميانگين نمرات دو گروه آزمايش وجود ندارد.
The victim role, grudge theory, and two Dimensions of forgiveness: Psychological Research and Theological Perspectives, 23)7), 751-758.
Acts of social perspective taking: A functional construct and the validation of a performance measure for early adolescents.
Psychological science of forgiveness: Implications for psychotherapy and education, Presented at the Conference, Neuroscience and Moral Action: Neurological Conditions of Affectivity, Decisions, and Virtue Pontificia.