چکیده:
پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل مفهومی نظام جامع آموزش برای مشاغل اختصاصی سازمان نظارتی انجام شد. ازنظر نوع پژوهش کیفی و روش پژوهش نیز سیستماتیک برخاسته از دادههای استراوس و کوربن بود. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش را کلیه کارشناسان، نخبگان و اساتید شاغل در مشاغل اختصاصی سازمان نظارتی تشکیل می¬دادند. برای نمونهگیری از نوع هدفمند نظری استفاده شد. حجم مشارکتکنندگان به تعداد 33 نفر است که با آنها مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شده است و افرادی انتخاب شدند که بیشترین اطلاعات و داده را برای پاسخ به سؤالات فراهم نمودند و مصاحبهها تا رسیدن به نقطه اشباع و حداکثر اطلاعات ادامه یافت. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی با استفاده از نرمافزار مکس کیودا استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد: مدل مفهومی بهدستآمده دارای 673 مفهوم، 126 مؤلفه و 18 مقوله است و مقولات آن شامل: شرایط علَی ( شناسایی عوامل مؤثر در ضعف آموزش، بازنگری در وضعیت موجود، وضعیت کمی و عوامل کیفی آموزش، بازنگری در شناسنامه آموزشی مشاغل)، شرایط زمینهای (ضرورت آموزش، عوامل اقتصادی، اجتماعی و قانونی)، شرایط مداخلهگر (سیاستگذاری و بازنگری در شرح وظایف) راهبردها (نظارت و ارزشیابی، نیازسنجی واقعبینانه، بازنگری در محتوای آموزش و هدفگذاری) و پیامدها (تدوین نظام جامع آموزش، ایجاد انگیزه در کارکنان و برنامهریزی هدفمند) است.
the aim of this study was to provide a conceptual model of a comprehensive education system for the specific jobs of the regulatory organization. in terms of the type of qualitative research and research method, it was systematically derived from strauss and corben data. potential research participants were all experts, elites and professors working in the specific jobs of the regulatory body. theoretical purposive sampling was used. the number of participants was 33 people with whom a semi-structured interview was conducted and the individuals who provided the most information and data to answer the questions were selected and the interviews continued until reaching the saturation point and maximum information. open, axial and selective coding methods, as well as maxqda software were used to analyze the information. the results showed: the obtained conceptual model has 673 concepts, 126 components and 18 categories and its categories include: causal conditions with categories: identification of effective factors in poor education, review of the current situation, quantitative status and qualitative factors of training, review in the job description, background conditions with categories: necessity of education, economic, social and legal factors, intervention conditions with categories: policy-making and review of job descriptions and categories of strategies, including: monitoring and evaluation, realistic needs assessment, review of training content and targeting, implications are also with the categories: developing a comprehensive training system, motivating employees and purposeful planning.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش نشان داد: مدل مفهومي به دست آمده داراي ٦٧٣ مفهوم ، ١٢٦ مؤلفه و ١٨ مقوله است و مقولات آن شامل : مقوله محوري؛ تدوين نظام جامع آموزش مشاغل اختصاصي براساس استانداردها و مدل هاي تعالي آموزش ، شرايط علي (پايش و مانيتورينگ فرآيندهاي آموزش ، ضرورت توجه به توسعه همه - جانبه ذينفعان ، اولويت دادن به اهداف کمي، کافي نبودن کيفيت آموزش ، نياز به بازنگري در شناسنامه آموزشي موجود مشاغل اختصاصي)، شرايط زمينه اي (فرهنگ سازماني، فرهنگ يادگيري و عوامل فراسازماني؛ مسائل مالي فراگيران )، شرايط مداخله گر (سياست گذاري توسعه منابع انساني و توجه به قوانين و اسناد بالادستي)، راهبردها (نظارت و ارزيابي مؤثر، نيازسنجيدقيق ، رعايت استانداردهاي آموزشي در محتوا، توسعه شايستگي فراگيران و حرفه ايگرايي) و پيامدها (طراحي هوشمند فرآيند آموزش و ايجاد انگيزش در فراگيران ) است .
جدول ٦ شماره - فراواني کدگذاري مقولات پيامدها و نتايج مدل نظام جامع آموزش مشاغل اختصاصي سازمان نظارتي: طراحي هوشمند فرآيند آموزش و ايجاد انگيزش در فراگيران (رجوع شود به تصویر صفحه) در همين زمينه مي توان با توجه به بررسي هاي انجام شده در بين نظريه هاي مرتبط با اين موضوع ، به ديدگاه تخصصي کافمن و هرمن (١٤) اشاره کرد.