چکیده:
زمینه و هدف: هدف کلی پژوهش حاضر طراحی الگوی شایستگیهای مدیران راهبردی برای مدیران سازمانهای دولتی میباشد. این پژوهش از نظر هدف، توسعهای و از لحاظ نحوه گردآوری داده به روش کیفی انجام گرفت. روششناسی: مصاحبه نیمه ساختاریافته با 21 نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزه مدیریت راهبردی، مدیران باسابقه اجرایی در پستهای راهبردی مدیریت دولتی، و اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی (رشتههای حسابداری و مدیریت) انجام گرفت. تحلیل دادههای مصاحبههای نیمه ساختاریافته با استفاده از تحلیل مضمون به روش شبکه مضامین انجام شد. اعتبار درونی تحلیل مصاحبهها با روش بررسی همکار تأیید شد و از طریق روش سهسوسازی سعی شد تا از منابع متعدد گردآوری اطلاعات در اجرای مصاحبهها استفاده شد. یافتهها: مطابق با کدگذاری و مقولهبندی داده ها یک مضمون فراگیر (شایستگیهای مدیران راهبردی)، چهار مضمون سازماندهنده (شایستگیهای عمومی- تخصصی؛ شایستگیهای روانی- رفتاری؛ شایستگیهای مدیریتی؛ شایستگیهای راهبردی) 16 مضمون پایه و 127 خرده مقوله که حاصل 437 کد اولیه بودند، استخراج و الگوی شایستگیهای مدیران راهبردی طراحی شد. نتیجهگیری: در شناسایی و بررسی شایستگیهای مدیران راهبردی در سازمانهای دولتی لازم است ابعاد متنوع را در ارتباط با یکدیگر در نظر گرفته و به شایستگیهای راهبردی در کنار سایر ابعاد فردی و عمومی توجه نمود.
Aim: The present study aimed at developing a model of competencies of strategic managers in public organizations. Methodology: This research was developmental in terms of purpose and in terms of data collection was done qualitatively. The semi-structured interviews were conducted with 21 experts in the field of strategic management, experienced executives in public management strategic positions, and faculty members of public universities in Tehran (Management and accounting disciplines). Data analysis of semi-structured interviews was conducted using thematic analysis by the thematic network method. The internal validity of the analysis of the interviews was confirmed by the peer review method and with the triangulation method was tried to use various sources of data collection in conducting interviews. Findings: According to the data coding and categorization, one global theme (competencies of strategic managers), four organizing themes (general-specialized competencies; psychological-behavioral competencies; managerial competencies; strategic competencies) were 16 basic themes and 127 categories resulting from 437 initial codes and the competency model of strategic managers was developed. Conclusion: In identifying and reviewing the competencies of strategic managers in public organizations, it is necessary to consider various dimensions in relation to each other and pay attention to strategic competencies along with other individual and general dimensions.