چکیده:
تحولات فناوری بهویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه اخیر در بخش بانکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شده است. امروزه بانکداری تلفن همراه برای حذف خدمات فیزیکی بانکی و ارایه خدمات با سرعت و کیفیت بالاتر رو به گسترش است. بر اساس این پژوهش با هدف بررسی نقش نیات رفتاری در قصد پذیرش بانکداری تلفن همراه در بانک صادرات استان استان بوشهربه انجام رسید. نمونه آماری تحقیق ۳۸۴ نفر از مشتریان بانک صادرات استان استان بوشهر بودند که به همین تعداد پرسشنامه توزیع و جمع آوری شد. تجزیه وتحلیل دادههای آماری و بررسی فرضیه های پژوهش با استفاده از نرمافزار آماری SPSS۲۴ و Smart PLS۳ با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که سازگاری، سودمندی ادراک شده، سهولت استفاده ادراک شده، قابلیت انعطاف پذیری و ریسک ادراک شده تاثیر مثبت و معناداری بر نگرش به پذیرش بانکداری تلفن همراه دارد. خودکارآمدی و شرایط تسهیل کننده تاثیر مثبت و معناداری بر کنترل رفتاری ادراک شده دارد. نوآوری در فناوری جدید تاثیر مثبت و معناداری بر پذیرش بانکداری تلفن همراه و قصد پذیرش بانکداری تلفن همراه دارد. هنجارهای ذهنی تاثیر مثبت و معناداری بر قصد پذیرش بانکداری تلفن همراه دارد. نگرش به پذیرش بانکداری تلفن همراه و کنترل رفتاری ادراک شده تاثیر مثبت و معناداری بر قصد پذیرش بانکداری تلفن همراه دارد.
Technological developments, especially information and communication technology, have become very important in the banking sector in the last decade. Today, mobile banking is expanding to eliminate physical banking services and provide services with higher speed and quality. Based on this study, with the aim of investigating the role of behavioral intentions in the intention to accept mobile banking in Bank Saderat of Bushehr province. The statistical sample of the research was 384 customers of Bank Saderat in Bushehr province, to which the same number of questionnaires were distributed and collected. Analysis of statistical data and testing of research hypotheses were performed using SPSS24 and Smart PLS3 statistical software using structural equation modeling. Data analysis showed that compatibility, perceived usefulness, perceived ease of use, flexibility and perceived risk have a positive and significant effect on attitudes toward mobile banking acceptance. Self-efficacy and facilitating conditions have a positive and significant effect on perceived behavioral control. Innovation in new technology has a positive and significant effect on the acceptance of mobile banking and the intention to accept mobile banking. Mental norms have a positive and significant effect on the intention to accept mobile banking. Attitudes toward accepting mobile banking and perceived behavioral control have a positive and significant effect on the intention to accept mobile banking.
خلاصه ماشینی:
بررسي نقش نيات رفتاري در قصد پذيرش بانکداري تلفن همراه در بانک صادرات استان بوشهر 1 غلامرضا زارعي تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٩/٠٥ تاريخ چاپ : ١٤٠٠/١٠/٠٦ چکيده تحولات فناوري به ويژه فناوري اطلاعات و ارتباطات در دهه اخير در بخش بانکي از اهميت بسيار زيادي برخوردار شده است .
اين مطالعه تأثير معناداري از جمله شاخص هاي برجسته شده سودمندي درک شده ، سهولت استفاده ادراک شده ، سلامت ادراک شده ، تاثير اجتماعي ادراک شده ، ارزش ادراک شده بر قصد رفتاري براي پذيرش کيف پول الکترونيکي تلفن همراه را نشان داد.
همچنين ضريب مسير ٠/١٤٦ نيز نشان مي دهد که مولفه سهولت استفاده ادراک شده به ميزان تقريبي ١٥ درصد از تغييرات نگرش به پذيرش بانکداري تلفن همراه را به طور مستقيم تبيين مي کند.
همچنين ضريب مسير ٠/٢١٥ نيز نشان مي دهد که مولفه کنترل رفتاري ادراک شده به ميزان تقريبي ٢١ درصد از تغييرات قصد پذيرش بانکداري تلفن همراه را به طور مستقيم تبيين مي کند.
Investigating the Role of Behavioral Intentions in Accepting Mobile Banking in Bank Saderat of Bushehr province 1 Gholam Reza Zarei Date of Receipt: 2021/11/26 Date of Issue: 2021/12/27 Abstract Technological developments, especially information and communication technology, have become very important in the banking sector in the last decade.
Based on this study, with the aim of investigating the role of behavioral intentions in the intention to accept mobile banking in Bank Saderat of Bushehr province.