چکیده:
هدف این پژوهش طراحی مدل عوامل عاطفی موثر بر مشارکت معلمان در آموزش ضمن خدمت شهر تهران می باشد. این پژوهش جزء تحقیقات آمیخته اکتشافی متوالی است. داده های بخش کیفی با روش گراندد تئوری و با استفاده از نمونه گیری هدفمند، تا اشباع داده ها با مصاحبه های نیمه ساختار یافته از 28 نفر از معلمان دوره ابتدایی در شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 انجام پذیرفت. در بخش کمی، جامعه آماری تحقیق شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر تهران بودند که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 384 معلم به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسش نامه محقق ساخته با 73 گویه طراحی گردیدکه روایی آن با استفاده از تحلیل عاملی تایید گردید. پایایی درونی سئوالات با استفاده از آلفای کرونباخ(84/0) به دست آمد. جهت اعتبار یابی مدل پژوهش از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. یافته های بخش کیفی بر مبنای روش اشتراوس و کوربین (2008) در سه قسمت زمینه، راهبرد و پیامد مقوله بندی شدند. نتایج نشان داد در بخش زمینه ها: وضعیت اقتصادی معلم، منزلت اجتماعی معلم و مشارکت و نوع کلاس،در بخش راهبردها : انگیزش و سابقه شغلی معلمان و در بخش پیامدها: اثربخشی و تغییرنگرش معلم از بالاترین بار عاملی برخوردار بودند.
In-Service Training is a way of upgrading teachers’ skills and knowledge for improving teaching and learning which may lead to a better job performance. In order to reach this, affective participation of teachers is needed. The purpose of this research is to design a model of affective domain that affects participation of teachers in in-service training in Tehran. The research method used in this study was exploratory mixed. The qualitative section was based on the grounded theory method on 28 teachers of the primary schools in Tehran through targeted sampling and data saturation. The data collection method was carried out through a semi- structured interview and was analyzed using Strauss and Corbin (2008) method that includes 3 sections of contextual conditions, strategies, and results. The statistical population of the study consisted of all teachers of primary schools in Tehran. The quantitative section used clustered sampling that comprised of 384 teachers. A Researcher-made questionnaire with 73 questions was designed and validated through factor analysis. Model validation was obtained through contingency factor analysis and the Internal reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach’s Alpha (0.84). The results show teachers’ economic situation, teachers’ social status and delivery mode, in contextual conditions, motivational factors, teachers’ experience, in strategies, and teachers’ change of view, effectiveness of in-service training in results. They all had the highest factor load.
خلاصه ماشینی:
در زمينه برگزاري دوره هاي آموزش ضمن خدمت و ميزان ارزيابي کارايي اين دوره ها از ديدگاه معلمان و مديران تاکنون پژوهش هاي زيادي انجام شده است ، ازجمله دماوندي و الزامي (١٣٩٢)، اکبري عمرو آبادي و رجايي پور (١٣٨٩) و سجادي و همکاران (١٣٩٣) ولي در زمينه بعد عاطفي مشارکت معلمان در اين دوره ها، با توجه به اهميت اين حوزه ، تحقيقي صورت نگرفته است .
در ادامه طبقات اصلي و فرعي مربوط به تحليل داده هاي زمينه يا عوامل موثر، راهبردها و پيامدهاي فرايند شکل گيري بعد عاطفي مشارکت معلمان در آموزش ضمن خدمت که در سوال هاي پژوهش آمده اند، در سه جدول جداگانه آورده مي شود.
نتايج و يافته ها نتايج و يافته هاي بخش کيفي تحليل داده ها براي تعيين مفاهيم و تشخيص زمينه : براي پاسخگويي به اين سوال پژوهشي که عوامل موثر در شکل گيري بعد عاطفي مشارکت معلمان در دوره هاي آموزش ضمن خدمت کدامند؟ تحليل داده ها براي زمينه صورت گرفت .
(به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار (١): الگوي مفهومي مشارکت عاطفي معلمان در آموزش ضمن خدمت نتايج و يافته هاي بخش کمي در بخش آمار استنباطي در تحقيق حاضر محقق ابتدا با استفاده از روش تحليل عاملي تاييدي سعي بر تاييد ساختار عاملي مفروض دارد.
بحث و نتيجه گيري بخش کيفي تحقيق ، به مطالعه فرايند شکل گيري بعد عاطفي مشارکت معلمان در دوره هاي آموزش ضمن خدمت پرداخته است .
بنابر تحليل داده ها در بخش کيفي، مدل اوليه شکل گيري فرايند بعد عاطفي مشارکت معلمان در دوره هاي آموزش ضمن خدمت طراحي شد.