چکیده:
هدف پژوهش پیشرو، مقایسۀ انگیزش پیشرفت، تابآوری روانشناختی و تحمل ناکامی در بازیکنان حرفهای، بازیکنان آماتور و غیر بازیکنان بازیهای رایانهای بود. روش این پژوهش، توصیفی و از نوع علّی-مقایسهای است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشآموزان پایۀ دهم، یازدهم و دوازدهم شهرستان اردبیل تشکیل دادند. از این جامعۀ آماری، بهشیوۀ نمونهگیری احتمالی، ازنوع خوشهای چندمرحلهای، 90 نفر انتخاب شدند؛ تعداد 30 نفر بازیکن حرفهای، 30 نفر بازیکن آماتور و 30 نفر غیر بازیکن. دادههای پژوهش، ازطریق پرسشنامۀ تحمل ناکامیهارینگتون، مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون و پرسشنامۀ انگیزش پیشرفت هرمنس جمعآوری شد. تحلیل دادهها نشان داد که بین گروهها ازلحاظ متغیر تابآوری روانشناختی (01/0P <) و تحمل ناکامی (01/0P <)، تفاوت معنیدار وجود دارد، اما ازلحاظ متغیر انگیزش پیشرفت (05/0P >)، تفاوت معنیدار وجود ندارد. بنابراین، درمورد مؤلفۀ تابآوری، بازیکنان حرفهای نسبت به بازیکنان آماتور و بهطور معنیداری بازیکنان حرفهای و آماتور نسبت به غیر بازیکنان تابآوری بیشتری داشتند. علاوهبر این، درمورد مؤلفۀ تحمل ناکامی، بازیکنان حرفهای نسبت به بازیکنان آماتور، بازیکنان آماتور نسبت به غیر بازیکنان و بهطور معنیداری بازیکنان حرفهای نسبت به غیر بازیکنان، از تحمل ناکامی بیشتری برخوردار بودند.
The aim of this study was to compare the motivation of progress, psychological resilience and tolerance of failure in professional players, amateur players and non-players of video games. The method of this research was causal-comparative and descriptive. The statistical population of the study included all the students of Ardabil in the tenth, eleventh, and twelfth grades. From this community, 90 people were selected using a possible multi-stage cluster sampling method; 30 professional players, 30 amateur players, and 30 non-players. The required data of the study were collected using Harrington's failure Tolerance Questionnaire, Connor and Davidson's Resilience Scale, and Herman's Motivation Progress Questionnaire. The analysis of the data illustrated that there was a significant difference between the groups in terms of the variables of psychological resilience (P<0.01) and failure tolerance (P<0.01); however, there was no significant difference in terms of the variable progress motivation (P<0.05). Therefore, in regard to the resilience component, professional players were more resilient than amateur players and in turn professional and amateur players significantly more than non-players. In addition, regarding the failure tolerance component, professional players were more tolerant than amateur players and amateur players more than non-players. In this regard, professional players were significantly more tolerant in comparison to non-players.