چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تاثیر میزان محیطهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دیرآموزان بود. روش: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشآموزان دیرآموز دختر و پسر منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه پژوهش به صورت تصادفی از بین تمامی مدارس استثنایی منطقه 5 شهر تهران، یک مدرسه پسرانه و یک مدرسه دخترانه انتخاب و سپس از بین دانشآموزان دختر و پسر پایه پنجم با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند در دسترس تعداد 30 دانشآموز دیرآموز داوطلب واجد شرایط در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) به عنوان نمونه پژوهش جایگزین شدند. برنامه آموزشی مداخله طراحی محیط یادگیری دانش آموزان دیرآموز در 17 جلسه 45 الی 60 دقیقه برای گروه آزمایش انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از پیشرفت درسی نمره درس ریاضی، علوم، جغرافیا و املاء استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار Spss23 و در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. یافتهها: براساس نتایج پیشرفت درسی بین دانشآموزان دیرآموز در درس علوم، درس ریاضی، درس جغرافیا و درس املاء قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری در گروه آزمایش و کنترل وجود داشت (p<0. 001). نتیجهگیری: طراحی محیطهای یادگیری در پیشرفت چهار درس علوم، ریاضی، جغرافیا و املاء دانشآموزان دیرآموز موثر میباشد.
Purpose: The aim of this study was to investigate the effect of learning environment on the academic achievement of slow learner students in tehran. Methodology: This study was a quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the present study consisted of all slow learner male and female students in District 5 of Tehran in the academic year of 2018-19. To select a research sample randomly from all exceptional schools in District 5 of Tehran, a boys 'school and a girls' school were selected and then among the fifth grade male and female students using the targeted sampling method, 30 eligible volunteer students were selected. In two groups, experiments (15 people) and control (15 people) were replaced as research samples. The training program to intervene in designing a learning environment for late learners was conducted in 17 sessions of 45 to 60 minutes for the experimental group. Grade, math, science, geography, and spelling have been used to gather information. Descriptive statistics and covariance analysis tests were used to analyze the data using Spss23 software at a significance level of 0.05. Results: According to the results of academic achievement, there was a significant statistical difference in experimental and control groups between late-learning students in science, mathematics, geography and spelling lessons before and after the intervention (p Conclusion: Designing learning environments is effective in the development of four subjects of science, mathematics, geography and spelling of late learners.
خلاصه ماشینی:
از اين رو، بايد براي يادگيري و پيشرفت درسي اين دانش آموزان محيط هاي ويژه اي طراحي نمود که يکي از عواملي که ميتواند در طراحي محيط هاي يادگيري اين گروه از کودکان استثنايي مورد استفاده قرار گيرد، وجود انواع بازيها ميباشند (کلي و ميشل ٢٠٠٦،٢).
در 1- Kolb 2 - Kelley & Michela 3- Burden & Byerd 4- Burenheide 5- Marsh 6- Jonassen 7- Fasco تحقيق روبرت ١، (٢٠١١) که انگيزش پيشرفت و تواناييهاي شناختي، موفقيت تحصيلي را افزايش ميدهند.
جلسه مکان نشستن دانش - - وجود محلي اختصاصي براي دانش آموزان ٤٠ الي آموزان - قرار گرفتن در موقعيت هاي مختلف کلاس براي فعاليت هاي متفاوت ٦٠ دوم - داشتن امکان حرکت آزادانه با ايجاد کمترين اختلال در فرايند کلاس دقيقه 1- Robert 2- Afifi , Alamri (به تصویر صصفحه رجوع شود) - وجود محلي اختصاصي براي هر دانش آموز - امکان دسترسي راحت به تمام تجهيزات مورد نياز - در صورت نشستن بر روي قالي امکان ديدن راحت محيط - راحت و مناسب بودن موقعيت و ...
در مدارس استثنايي که به آموزش اين گروه از دانش آموزان مي پردازند، از بازي براي آموزش درس هاي علوم ، رياضي، جغرافيا و املاء استفاده نمايند.
The relationship between creativity and learning style with academic achievement of undergraduate students of the Faculty of Agriculture, Zanjan University, Quarterly Journal of Agricultural Education Management Research; 36.
The Impact of Dick and Curriculum Design Model on Learning, Learning, and Motivation for Academic Achievement in Experimental Sciences, Journal of Curriculum Research, Iranian Curriculum Studies Association; 7(1).