چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف، تبیین الگوی اثربخشی روشهای تثبیت شده در اتیسم (تحلیل رفتار کاربردی ABA، اسنوزلن، دوسا) مبتنی بر انعطاف پذیری رفتاری در کودکان مبتلابه اختلال طیف اتیسم شهر تهران در سال 1397 انجام گرفت.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کودکان مبتلابه اختلال طیف اتیسم شهر تهران در مراکز آموزشی و توانبخشی دولتی و خصوصی بود که با روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 48 نفر انتخاب و به طور تصادفی ساده به 4 گروه مداخله به روش تحلیل رفتار کاربردی، اسنوزلن، دوسا و گروه کنترل، تقسیم شدند. جمع آوری دادهها بر اساس مقیاس تشخیص اتیسم گیلیام (گارز) (1995)، چک لیست بازبینی اصلاح شده و آزمون هوش وکسلر انجام پذیرفت و از روش آماری توصیفی و استنباطی و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری برای حذف اثر پیشآزمون با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد هر سه روش تحلیل رفتار کاربردی ABA، اسنوزلن و دوسا نسبت به گروه کنترل تاثیر معناداری بر افزایش انعطاف پذیری رفتاری داشتهاند. همچنین روش تحلیل رفتار کاربردی ABA نسبت به دو گروه ازمایشی دیگر تاثیر بیشتری بر بهبود انعطاف پذیری رفتاری در سه مرحله اندازهگیری داشته است.
نتیجهگیری: در نتیجه استفاده از مداخلات (تحلیل رفتار کاربردی ABA، اسنوزلن، دوسا) و برنامههای آموزشی به عنوان روشی در بهبود و توانبخشی کودکان مبتلابه اختلال اتیسم پیشنهاد میشود.
Purpose: The aim of this study was to explain the effectiveness model of established methods in autism (applied behavior analysis of ABA, Snozlen, Dosa) based on behavioral flexibility in children with autism spectrum disorder in Tehran in 2018. Methodology: The research method was quasi-experimental pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study was all children with autism spectrum disorder in Tehran in public and private educational and rehabilitation centers. By available sampling method, 48 people were selected and randomly divided into 4 intervention groups by functional behavior analysis method, Snozlen, Dosa and the control groups were divided. Data were collected based on the Gilliam (Garz) (1995) Autism Diagnosis Scale, a modified review checklist, and the Wechsler IQ test. Spss was used. Findings: The results showed that all three methods of functional behavior analysis ABA, Snozlen and Dosa had a significant effect on increasing behavioral flexibility compared to the control group. Also, ABA applied behavior analysis method had a greater effect on improving behavioral flexibility in three measurement stages than the other two experimental groups. Conclusion: As a result, the use of interventions (ABA functional behavior analysis, Snozlen, Dosa) and educational programs is suggested as a way to improve and rehabilitate children with autism.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري اين پژوهش کليه کودکان مبتلابه اختلال طيف اتيسم شهر تهران در مراکز آموزشي و توانبخشي دولتي و خصوصي بود که با روش نمونه گيري در دسترس ، تعداد ٤٨ نفر انتخاب و به طور تصادفي ساده به ٤ گروه مداخله به روش تحليل رفتار کاربردي، اسنوزلن ، دوسا و گروه کنترل ، تقسيم شدند.
نتايج حاصل از پژوهش نشان داد که ميانگين نمرات پيش آزمون و پس آزمون در پرسشنامه اختلالات رفتاري در گروهي که تحت اثربخشي درمان اسنوزلن بودند تفاوت معنيداري با گروه کنترل داشت و مشکلات رفتاري اين گروه از کودکان مبتلابه اتيسم کاهش يافته بود.
براساس نتايج مندرج در جدول ، ميتوان به اين توصيف دست زد که اسنوزلن ، دوسا و تحليل رفتار کاربردي ABA باعث افزايش انعطاف پذيري رفتاري کودکان مبتلابه اختلال طيف اتيسم مراجعه کننده به مراکز مشاوره شده است .
نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف تبيين الگوي اثربخشي روش هاي تثبيت شده در اتيسم (تحليل رفتار کاربردي ABA، اسنوزلن ، دوسا) مبتني بر انعطاف پذيري رفتاري در کودکان مبتلابه اختلال طيف اتيسم انجام شد.
Comparison of the effectiveness of applied behavior analysis and response-based therapy on children's verbal communication with autism spectrum disorder.
[Link][In Persian] Anderson KA, Shattuck PT, Cooper BP, Roux AM & et al.
The effect of applied behavior analysis training on the development of social skills in children with autism spectrum disorder.
The effectiveness of applied behavior analytic interventions for children with Autism Spectrum Disorder: A meta- analytic study.
Comparison of the effect of applied, response-oriented and integrated behavior analysis methods on increasing the vocabulary of children with autism spectrum disorder aged four to six years.