چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش تنظیم عاطفه بر خودتنظیمگری و احساس شرم و گناه در مادران دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص انجام شد. روش این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی مادران دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص مراجعه کننده به مراکز مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه مورد مطالعه 30 نفر بودند که به روش نمونه در دسترس وارد پژوهش شدند و در دو گروه آموزش تنظیم عاطفه (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. جمعآوری داده در مراحل پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از مقیاس آمادگی شرم و گناه (کوهن و همکاران، 2011) و پرسشنامه خودتنظیمگری بوفارد (بوفارد و همکاران، 1995) صورت گرفت. برای گروه آزمایش نه جلسه 75 دقیقهای آموزش تنظیم عاطفه اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) صورت گرفت. براساس یافتههای پژوهش آموزش تنظیم عاطفه تأثیر معناداری بر کاهش احساس گناه و احساس شرم و افزایش خودتنظیمگری در مادران دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص داشت (01/0>P). با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان از آموزش تنظیم عاطفه در برنامههای آموزشی و مشاورهای برای مادران دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص استفاده کرد.
This study was conducted to evaluate the effectiveness of affect regulation training on self-regulation and feeling of shame and guilt in mothers of students with special learning disabilities. The method of this research was quasi-experimental with a pretest-posttest design with the control group. The statistical population of this study included all mothers of students with special learning disabilities who were referred to the centers of special learning problems in Ardabil city in the academic year 2020-2021. The study sample was 30 people who entered the study by the convenience sample method and was randomly replaced in two groups of affect regulation training (15 people) and control group (15 people). Data were collected in the pretest and posttest stages using the guilt and shame proneness scale (Cohen et al., 2011) and the boufard’s self-regulation questionnaire (Boufard et al., 1995). Nine session’s 75-minute affect regulation training sessions were performed for the experimental group. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. Based on the findings of the study, affect regulation training had a significant effect on reducing guilt and shame and increasing self-regulation (p<0.01). According to the results of the present study, emotion regulation training can be used in educational programs and counseling for mothers of students with special learning disabilities.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٦، شماره پياپي ٦٣، شهريور ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(6), 2021 اثربخشي آموزش تنظيم عاطفه بر خودتنظيمگري و احساس شرم و گناه در مادران دانش آموزان داراي ناتواني يادگيري خاص The effectiveness of affect regulation training on self-regulation and feelings of shame and guilt in mothers of students with special learning disabilities پونه باطني Pooneh Bateni M.
چکيده Abstract This study was conducted to evaluate the effectiveness اين پژوهش به منظور بررسي اثربخشي آموزش تنظيم عاطفه بر of affect regulation training on self-regulation and خودتنظيم گري و احساس شرم و گناه در مادران دانش آموزان داراي ناتواني feeling of shame and guilt in mothers of students with special learning disabilities.
Wnuk, Greenberg & Dolhanty اثربخشي آموزش تنظيم عاطفه بر خودتنظيم گري و احساس شرم و گناه در مادران دانش آموزان داراي ناتواني يادگيري خاص The effectiveness of affect regulation training on self-regulation and feelings of shame and guilt in mothers of students … بودند.
اثربخشي آموزش تنظيم عاطفه بر خودتنظيم گري و احساس شرم و گناه در مادران دانش آموزان داراي ناتواني يادگيري خاص The effectiveness of affect regulation training on self-regulation and feelings of shame and guilt in mothers of students … جدول ٣.
Eifert & Heffner اثربخشي آموزش تنظيم عاطفه بر خودتنظيم گري و احساس شرم و گناه در مادران دانش آموزان داراي ناتواني يادگيري خاص The effectiveness of affect regulation training on self-regulation and feelings of shame and guilt in mothers of students … بگيان کوله مرز، م ؛ درتاج ، ف .