چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی نشانگان وسواس فکری-عملی بر اساس حساسیت اضطرابی، پریشانی روانشناختی و انعطافپذیری روانشناختی در دانشجویان بود. روش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه سمنان بود که از میان آنها، 311 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از مقیاس وسواس فکری-عملی (فوا و همکاران، 2002)، مقیاس تجدیدنظر شده حساسیت اضطرابی (رایس و پترسون، 1987)، نسخه دوم پرسشنامه پذیرش و عمل (بوند و همکاران، 2011) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (لوی باند و لوی باند، 1995) استفاده شد. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شد. تحلیل دادهها نشان داد که ابعاد حساسیت اضطرابی، انعطافپذیری روانشناختی و ابعاد پریشانی روانشناختی با نشانگان وسواس فکری-عملی همبستگی معنادار دارند (01/0 P≤). نتایج رگرسیون حاکی از این بود که پریشانی روانشناختی، حساسیت اضطرابی و انعطافپذیری روانشناختی به ترتیب 31 درصد، 35 درصد و 36 درصد از واریانس نشانگان وسواس فکری-عملی را تبیین کردند. این سه متغیر به طور همزمان با هم توانستند 37 درصد از واریانس نشانگان وسواس فکری-عملی را تبیین کنند. باتوجه به نقش مهم انعطافپذیری روانشناختی، حساسیت اضطرابی و ابعاد پریشانی روانشناختی در پیشبینی نشانگان وسواس فکری-عملی در دانشجویان، طراحی مداخلات مبتنی بر بهبود این ویژگیها به عنوان مبنایی برای ارتقای کیفیت زندگی این گروه از افراد پیشنهاد میشود.
The aim of the present study was to predict obsession and compulsion symptoms based on anxiety sensitivity, psychological distress, and psychological flexibility in students. The method of this study was descriptive-correlational. The statistical population included all male and female students of Semnan University, from which 311 people were selected using the convenience sampling method. In this study, the Obsessive-compulsive Disorder scale (Foa et al, 2002), the anxiety sensitivity index (Rice and Patterson, 1987), the second version of the Acceptance and Action Questionnaire (Bond et al, 2011), and the depression, anxiety and stress scale (Lovibond & Lovibond, 1995) were used. Data were analyzed using Pearson correlation and stepwise regression analysis. Results showed that the dimensions of anxiety sensitivity, psychological resilience, and dimensions of psychological distress were significantly correlated with obsession and compulsion symptoms (P≤0.01). Regression results also showed that psychological distress, anxiety sensitivity, and psychological resilience explained 31%, 35%, and 36% of the variance of obsession and compulsion symptoms, respectively. Finally, these three variables simultaneously explained 37% of the variance of the obsession and compulsion symptoms. Considering the important role of psychological flexibility, anxiety sensitivity, and dimensions of psychological distress in predicting obsession and compulsion symptoms in students, it is recommended to design interventions based on these variables to improve the quality of life of this group of people.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني نشانه هاي وسواس فکري و عملي براساس حساسيت اضطرابي، پريشاني روانشناختي و انعطاف پذيري روانشناختي در دانشجويان Prediction of obsession and compulsion symptoms based on anxiety sensitivity, psychological distress and psychological flexibility in students نرجس عامري Narjes Ameri Master of General Psychology, Semnan University, کارشناس ارشد روانشناسي عمومي، گروه روانشناسي، دانشگاه سمنان ، Semnan, Iran.
ir چکيده Abstract The aim of the present study was to predict obsession هدف از پژوهش حاضر، پيش بيني نشانگان وسواس فکري-عملي بر اساس and compulsion symptoms based on anxiety حساسيت اضطرابي، پريشاني روانشناختي و انعطاف پذيري روانشناختي در sensitivity, psychological distress, and psychological flexibility in students.
In this study, در اين پژوهش از مقياس وسواس فکري-عملي (فوا و همکاران ، ٢٠٠٢)، the Obsessive-compulsive Disorder scale (Foa et al, مقياس تجديدنظر شده حساسيت اضطرابي (رايس و پترسون ، ١٩٨٧)، 2002), the anxiety sensitivity index (Rice and Patterson, 1987), the second version of the Acceptance نسخه دوم پرسشنامه پذيرش و عمل (بوند و همکاران ، ٢٠١١) و مقياس and Action Questionnaire (Bond et al, 2011), and the افسردگي، اضطراب و استرس (لوي باند و لوي باند، ١٩٩٥) استفاده شد.
Considering the پريشاني روانشناختي در پيش بيني نشانگان وسواس فکري-عملي در important role of psychological flexibility, anxiety sensitivity, and dimensions of psychological distress دانشجويان ، طراحي مداخلات مبتني بر بهبود اين ويژگيها به عنوان in predicting obsession and compulsion symptoms in مبنايي براي ارتقاي کيفيت زندگي اين گروه از افراد پيشنهاد ميشود.