چکیده:
هویت عاملی مهم در تصمیمهایی است که افراد در مسیر زندگی خود برمیگزینند. خاطرات اولیه بهعنوان قسمتهای ثبتشده در ذهن افراد نمونهای از تجارب دوران کودکی است که با عملکرد خانواده ارتباط تنگاتنگی دارد و مجموع این عوامل زمینهساز شکلگیری سبک هویتی فرد است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعه موردمطالعه، دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی (ره) تهران در سال تحصیلی 98-۹7 بود که 40 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند وارد پژوهش شدند. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه سبکهای هویتی (بروزنسکی، 1992) و مصاحبه در خصوص خاطرات اولیه و عملکرد خانواده برخاسته از مدل عملکرد خانواده مکمستر انجام گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها متناسب با رویکرد پدیداری و با روش کلایزی انجام شد. یافتهها در قالب مضامین اصلی و فرعی به محوریت سه مضمون خاطرات اولیه، عملکرد خانواده و سبکهای هویتی با زیرمضمونهای مختص به هر یک دستهبندی شدند. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش میتوان گفت که خاطرات اولیه کودکی و عملکرد خانواده میتوانند جزو عوامل مهم در تشکیل سبکهای هویتی باشند؛ بنابراین اجرای برنامههای آموزشی فردی و گروهی برای والدین در خصوص نحوه تنظیم عملکرد خانواده، در پرورش فرزندانی با سبکهای هویتی مناسب، اثرگذار خواهد بود.
Identity is an essential factor in the decisions that people make in their lives. Early memories as recorded parts in people's minds, are examples of childhood experiences closely related to family functioning. These factors underlie the formation of people's identity styles. The present research was a qualitative study with the phenomenological method. The statistical population was the students of Allameh Tabataba'i University in Tehran in 2018-2019, 40 of whom entered the study by purposive sampling. Data were collected through Identity Styles Questionnaire (Berzonsky, 1992) and interviews about early memories and family functioning based on the McMaster model of family functioning. Data analysis was performed according to the phenomenological approach and Klaizi method. Findings were categorized into main and secondary themes focusing on the three themes of primary memories, family functioning, and identity styles with sub-themes specific to each. According to the study results, it can be said that early childhood memories and family functioning can be essential factors in the formation of identity styles. Therefore, the implementation of individual and group educational programs for parents on how to regulate family performance will be effective in raising children with appropriate identity styles.
خلاصه ماشینی:
1 تبيين سبک هاي هويت دانشجويان بر اساس خاطرات اوليه و عملکرد خانواده : يک مطالعه کيفي Explanation of Students' Identity Styles Based on Early Memories and Family Functioning: A Qualitative Study مهري الياسي (نويسنده مسئول ) Mohsen Rafiei* M.
نمونه اي از تجارب دوران کودکي است که با عملکرد خانواده ارتباط These factors underlie the formation of people's تنگاتنگي دارد و مجموع اين عوامل زمينه ساز شکل گيري سبک هويتي فرد identity styles.
According to the study results, it can be said that early childhood memories and family خاطرات اوليه کودکي و عملکرد خانواده ميتوانند جزو عوامل مهم در functioning can be essential factors in the formation of تشکيل سبک هاي هويتي باشند؛ بنابراين اجراي برنامه هاي آموزشي فردي identity styles.
بر اساس يافته هاي اين پژوهش تيپ هاي سه گانه هويت اطلاعاتي، هنجاري و سردرگم -اجتنابي با خاطرات اوليه در دوران کودکي و عملکرد خانواده در ابعاد گوناگون قابل تبيين است .
همچنين با پژوهش هاي سراموا و 1Soenens, Vansteenkiste, Beyers, Goossens همکاران (٢٠٠٨)، پورابراهيم و همکاران (١٣٩٠)، هاشمي و رضوي (١٣٨٨)، کاظمي خوبان و چابکي (١٣٩٦)، رايان و دسي ١ (٢٠٠٠)، ساينس و همکاران (٢٠٠٧)، ساينس و همکاران (٢٠٠٥)، جاستيا و ماريا (٢٠١٩)، خباز و همکاران (١٣٨٩)، فولادچنگ و همکاران (١٣٨٩) و بروزنسکي (٢٠٠٤) همسو است ؛ که ارتباط فضاي همدلانه و صميميت در خانواده ، سبک هاي فرزند پروري مقتدرانه ، نظارت مناسب و حمايت والدين را با هويت اطلاعاتي را نشان داده اند.