چکیده:
پربار کردن جلسات تمرین و به حداکثر رساندن مهارتهای یادگیری شاگردان، همواره یکی از دغدغههای مربیان و معلمان ورزش است. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر تصویرسازی ذهنی بینایی و جنبشی بر یادگیری شوت سهگام بسکتبال با تاکید بر بعد درونی و بیرونی تصویرسازی ذهنی بود. طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-97 بود. شصت نفر از دانشجویان مبتدی مونث با روش نمونهگیری هدفمند در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان پرسشنامه تصویرسازی حرکتی هال و مارتین(1997) را تکمیل کرده و سپس بر اساس نمرات آن در 5 گروه(تصویرسازی جنبشی درونی، جنبشی بیرونی، بینایی درونی، بینایی بیرونی و گروه کنترل) قرار گرفتند. جلسات تمرینی شامل شش جلسه تمرین بود که در آن گروههای آزمایش در هر جلسه 30 تمرین تصویرسازی و 30 شوت سهگام بسکتبال انجام دادند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل کوواریانس یکراهه و همچنین تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. یافتهها نشان دادند که بین گروههای تصویرسازی با گروه کنترل تفاوت معناداری در پسآزمون شوت سهگام بسکتبال وجود داشت(01/0p) و گروه تصویرسازی بینایی بیرونی نسبت به سایر گروههای تصویرسازی عملکرد بهتری در پسآزمون داشت(01/0p). یافتهها نشان داد تصویرسازی از جمله عوامل اثرگذار بر یادگیری مهارتهای مختلف حرکتی است و هر دو بعد درونی و بیرونی تصویرسازی باعث بهبود یادگیری و عملکرد فراگیران میشود.
Enriching training sessions and maximizing student learning skills are always a concern of sports coaches and teachers. The aim of this study was to investigate the effect of Visual and Kinetic Mental Imagery on the Basketball Triple-Shoot Learning with emphasis on the Inner and Outer Dimension of Mental Imagery. The research design was quasi-experimental with pretest-posttest and control group. The statistical population of the study consisted of all Female students of physical education in Kermanshah Islamic Azad University during the second half of the academic year of 2018-2019. Sixty beginner female students participated in this study by purposeful sampling. The participants completed the Hall and Martin(1997) movement imaging questionnaires and Then they were divided into 5 groups based on their scores(Inner Visual Mental Imagery, Outer Visual Mental Imagery, Inner Kinetic Mental Imagery, Outer Kinetic Mental Imagery and control group). The training sessions consisted of six training sessions in which the experimental groups performed 30 imaging exercises and 30 Basketball Triple-Shoot exercises per session. One-way covariance analysis and one-way variance analysis were used to analyze the data. The results showed that there was significant differences between imaging groups and the control group in post-test of Basketball Triple-shooting(p<0/01) And the external vision imaging group performed better in the post-test than the other imaging groups(p<0/01). Results showed that imaging is one of the factors affecting the learning of different motor skills and both internal and external aspects of imaging improve of learners' performance and learning.
خلاصه ماشینی:
تاثير تصويرسازي ذهني بينايي و جنبشي بر يادگيري شوت سه گام بسکتبال با تاکيد بر بعد دروني و بيروني تصويرسازي ذهني The Effect of Visual and Kinetic Mental Imagery on Learning the Basketball Triple Shoot with Emphasis on the Inner and Outer Dimension of Mental Imagery دکتر محمد جليلوند Dr. Mohammad Jalilvand Assistant in Motor Behavior, Department of Physical استاديار رفتار حرکتي ، گروه تربيت بدني و علوم ورزشي ، دانشکده علوم Education and Sports Science, Faculty of Humanities, انساني ، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد کرمانشاه ، کرمانشاه ، ايران .
The aim of this study was to investigate the effect of Visual and Kinetic Mental Imagery on the مطالعه حاضر بررسي تاثير تصويرسازي ذهني بينايي و جنبشي بر يادگيري Basketball TripleShoot Learning with emphasis on شوت سه گام بسکتبال با تاکيد بر بعد دروني و بيروني تصويرسازي ذهني the Inner and Outer Dimension of Mental Imagery.
بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش بررسي تاثير تصويرسازي بينايي و جنبشي بر يادگيري شوت سه گام بسکتبال با تاکيد بر بعد دروني و بيروني تصويرسازي ذهني در ميان دانشجويان مبتدي دختر دانشگاه آزاد شهرستان کرمانشاه بود.
اين يافته ها همسو با نتايج زماني ثاني(١٣٩٢)، زراعت پيشه و نيازي(١٣٩٢)، پورمرادکهن ، حاتمي، بقاييان (١٣٩٥)، گايلوت ، ناودروسکا، کوليت ١(٢٠٠٩) در ارتباط با تاثير تمرينات تصويرسازي ذهني جنبشي بر عملکرد ورزشکاران است و همچنين نتايج همسو با تحقيقات مقدم ، رضايي، ساراني راد(١٣٩٣).
اين رمز يا طرح شناختي بعدا براي هدايت عملکرد آشکار به کار ميرود(ويلي، ولتر، 1 1 Guillot, Nadrowska, Collet 2 Heiland, Rovetti, Dunn 3 Farahat, Thon 4 Prinz 5 Kosslyn 6 Vealey, Walter ١٩٩٣).