چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای فراشناخت بر اضطراب امتحان و درگیری تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی همراه با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانش آموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر تایباد در نیم سال تحصیلی دوم 98-1397 تشکیل دادند. پس از اریابی اولیه، تعداد 30 نفر از دانش آموزان دختری که در آزمون اضطراب امتحان نمره بالاتری را کسب کردند (نمره برش 43)، به روش نمونهگیری هدفمند، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، برنامه آموزشی مهارتهای فراشناخت را در 9 جلسه، 60 دقیقهای (هر هفته 1جلسه) بهصورت گروهی دریافت کردند؛ در حالیکه گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. پیش از انجام درمان و پس از آن، اعضای دو گروه به پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) و درگیری تحصیلی فردریکس و همکاران (2004)، پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای اضطراب امتحان و درگیری تحصیلی، تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود تا روانشناسان و مشاوران از نتایج آموزش مهارتهای فراشناخت در جهت کاهش اضطراب امتحان و افزایش درگیری تحصیلی دانش آموزان بهره ببرند.
The purpose of this study was to investigate the effect of metacognition skills instruction exam anxiety and academic angagement in students. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design and control group. The statistical population of this study consisted of all third-grade female students of high schools in Taybad city in the academic year of 2018-2019. After an initial assessment using the TAI scale, a total of 30 female students were selected using purposeful sampling and randomly assigned to an experimental group (n=15) and a control group (n=15). The experimental group received metacognition skills instruction protocols for 9 sessions of 60 minutes (1 session per week); the control group was on the waiting list. The Test Anxiety Questionnaire (Abolghasemi et al, 1989) and Student Engagement in Schools Questionnaire (Fredricksen al.2004) was used for data collection in two stages of pre-test and post-test. MANCONA analysis of covariance was used to analyze the data. The results showed that there was a significant difference between the mean of post-test scores of the experimental and control groups in exam anxiety and academic angagement. According to the results of this study, it is suggested that psychologists and counselors use the results of metacognition skills instruction to reduce exam anxiety and increase academic engagement in students.
خلاصه ماشینی:
تأثير آموزش مهارت هاي فراشناخت بر اضطراب امتحان و درگيري تحصيلي دانش آموزان The Effect of Metacognition Skills Instruction Exam Anxiety and Academic Engagement in Students سهيل ابوبکري ماکويي (نويسنده مسئول ) Soheila Aboobakri makoei * Master of Clinical Psychology, Islamic Azad کارشناس ارشد روانشناسي باليني، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تربت جام .
چکيده Abstract The purpose of this study was to investigate the پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير آموزش مهارت هاي فراشناخت بر effect of metacognition skills instruction exam اضطراب امتحان و درگيري تحصيلي دانش آموزان انجام شد.
با توجه به نتايج اين پژوهش پيشنهاد ميشود تا روان شناسان و the results of this study, it is suggested that مشاوران از نتايج آموزش مهارت هاي فراشناخت در جهت کاهش اضطراب psychologists and counselors use the results of metacognition skills instruction to reduce exam امتحان و افزايش درگيري تحصيلي دانش آموزان بهره ببرند.
همچنين ، نتايج مطالعات نشان داده است که آموزش مهارت هاي فراشناخت بر افزايش کمک طلبي و کاهش تعلل ورزي تحصيلي (تقوائي نيا، ١٣٩٧)؛ کاهش اضطراب امتحان (الهياري و مرزيه ، ١٣٩٦؛ شريفي و حيدري، ١٣٩٥؛ محمدي، ١٣٩٤)؛ افزايش اميدواري تحصيلي (قدم پور، يوسف وند و رادمهر، ١٣٩٦)؛ پيشرفت تحصيلي و خودکارآمدي (اوورو، گوبو، ساليوان و لنگو،١ ٢٠١٨؛ صفري ، قاسمي پور و طاهري ، ١٣٩٦؛ گل محمدنژاد بهرامي و رحيمي، ١٣٩٥؛ سراج خرمي و صفاريان ، ١٣٩٥)، دانش آموزان و دانشجويان اثربخش است .
از اين رو، پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير آموزش مهارت هاي فراشناخت بر اضطراب امتحان و درگيري تحصيلي دانش آموزان انجام شد.