چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان فراشناخت و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کارکرد خانوادههای دارای کودک دچار اختلال نقص توجه- بیش فعالی است. روش پژوهش نیمهآزمایشی است و با بهکارگیری طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل والدین دارای کودک دچار اختلال نقص توجه- بیشفعالی بود که طی سال 97 به مراکز مشاوره شهر اهواز مراجعه کرده بودند. نمونه پژوهش 60 نفر از این والدین بود که با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها بهصورت تصادفی در سه گروه 20 نفری (10 زوجی) شامل دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارده شدند. ابزار گرداوری دادههای این پژوهش پرسشنامه سنجش خانواده اپشتاین، بالدوین و بیشاب (1983) بود. دادههای پژوهش با بهکارگیری روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که هر دو روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان فراشناخت بر کارکرد خانوادهها مؤثر است ولی روش درمانی فراشناخت نسبت به درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تأثیر بیشتری داشته است. این پژوهش یافتهها و علت تفاوت تأثیرات را موردبحث قرار داده است.
This research aims to compare the effectiveness of meta-cognitive therapy and acceptance and commitment therapy on the function of families with children with Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder. The research method is semi-experimental that is accomplished using pre-test and post-test design with two experimental groups and a control group. This study population includes parents with ADHD children who have been referred to counseling centers in Ahvaz in 1397. The sample consisted of 60 parents. Subjects were randomly divided and replaced into three groups of 20 people (10 couples) consisting of two experimental and one control group. The tools of this research were the Epstein, Baldwin, and Bishop Family Assessment Questionnaire (1983). Data were analyzed using covariance analysis. The results showed that both acceptance and commitment therapy and meta-cognitive therapy were effective in the function of the families. Still, the meta-cognitive treatment had a more significant impact than acceptance and commitment therapy. This research has discussed the findings and the reasons for impact difference.
خلاصه ماشینی:
مقايسه اثربخشي درمان فراشناخت و درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر کارکرد خانواده هاي داراي کودک دچار اختلال نقص توجه - بيش فعالي Comparison of the effectiveness of meta-cognitive therapy and acceptance and commitment therapy on function of families with children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder دکتر احمد اماني Dr. Ahmad Amani Associate Professor, Department of Counseling, دانشيار گروه مشاوره ، دانشکده علوم انساني و اجتماعي ، دانشگاه کردستان ، Faculty of Humanities and Social Sciences, سنندج ، ايران .
com چکيده Abstract This research aims to compare the effectiveness of meta- هدف پژوهش حاضر مقايسه اثربخشي درمان فراشناخت و درمان مبتني بر cognitive therapy and acceptance and commitment پذيرش و تعهد بر کارکرد خانواده هاي داراي کودک دچار اختلال نقص توجه - therapy on the function of families with children with Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder.
همان گونه که از نتايج مشاهده ميشود با وجود اينکه هر دو روش تأثير مطلوبي بر کارکرد خانواده هاي داراي فرزند مبتلا به اختلال نقص توجه / بيش فعالي داشته اند ولي روش درماني فراشناخت در مقايسه با روش درمان مبتني بر پذيرش و تعهد تأثير بيشتري داشته است .
برآيندهاي اين پژوهش نشان داد که رويکردهاي فراشناخت و مبتني بر پذيرش و تعهد بر کارکرد خانواده هاي داراي کودک دچار اختلال نقص توجه - بيش فعالي در گروه آزمايشي در سنجش با گروه گواه اثربخش بوده است .
برآيندهاي اين پژوهش نشان داد که رويکرد پذيرش و تعهد در بهبود کارکرد خانواده هاي داراي کودک دچار اختلال نقص توجه - بيش فعالي ثربخش بوده است .