چکیده:
بیان توصیفی صورتهای مالی بدلیل توانایی در بیان مثبت یا منفی اخبار و اطلاعات و نهایتاً اثرگذاری بر استفادهکنندگان، میتواند بسیار با اهمیت باشد. مدیران میتوانند با استفاده از مدیریت لحن نوشتار، ادراک استفادهکنندگان از گزارشهای توضیحی را منحرف نمایند. براین اساس هدف این پژوهش بررسی تاثیر بیش اطمینانی مدیران بر لحن گزارشگری مالی است. بدین منظور، نمونهای متشکل از 129 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1392 تا 1398 بررسی شدند. دراین پژوهش، بیش اطمینانی مدیران برحسب سه روش مخارج سرمایهای، سرمایه گذاری بیش از حد و نسبت بدهی سنجیده شده و فرضیههای پژوهش با استفاده از دادههای ترکیبی و بهکارگیری رگرسیون چندگانه در نرم افزارهای استتا و ایویوز آزمون شدند. یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان میدهد، بیش اطمینانی مدیران وقتی بصورت سرمایهگذاری بیش از حد و افزایش مخارج سرمایهای باشد، رابطه مثبت و معناداری با بکارگیری واژگان مثبت در صورتهای مالی دارد. لذا در این حالت با توجه به بیش اطمینانی و خوش بینی مدیر، لحن ساده و غیر منتظره گزارشگری مالی از واژگان مثبت بیشتری برخودار بوده و خوشبینانه میشود. اما در صورتی که رفتار بیش اطمینانی مدیر بصورت افزایش میزان بدهیها و دریافت تسهیلات بانکی بروز کند، رابطه منفی و معناداری با لحن ساده و غیرمنتظره گزارشگری مالی دارد. لذا در این حالت با توجه به افزایش ریسک مالی شرکت، بکارگیری واژگان مثبت در گزارشگری مالی کمتر میشود.
Descriptive expression of financial statements can be very important because of the ability to express positive or negative of news and information and ultimately affect users. Managers can distract users' perceptions of explanatory reports using text tone management. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of managers' overconfidence on the financial reporting tone. For this purpose, a sample of 129 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 2014 to 2020 were reviewed. In this study, managers' overconfidence was measured in terms of three methods of capital expenditure, over investment and debt ratio, and research hypotheses were tested using combined data and multiple regression in SATA and EVIEWS software. Findings from the test of research hypotheses show, that when managers' overconfidence is in the form of over-investment and increase in capital expenditures, has a positive and significant relationship with using of positive words in financial statements. Therefore, in this case, due to the overconfidence and optimism of the manager, the simple and unexpected tone of financial reporting has more positive words and becomes optimistic. But if the overconfidence behavior of manager occurs in the form of increasing the amount of debt and receiving bank facilities, it has a negative and significant relationship with the simple and unexpected tone of financial reporting. Therefore, in this case, due to the increase in financial risk of the company, the use of positive words in financial reporting is less.