چکیده:
زمینه: درحال حاضر با توجه به فقدان برنامه راهنمایی شغلی و آموزش کارآفرینی در دوره متوسطه اول ایران، آمادگی های لازم برای مسیر شغلی دانش آموزان از طریق تلفیق این مولفهها در کتب درسی انجام می شود. از این رو وارسی الگوی تلفیق ضروری به نظر میرسد که در مطالعات پیشین مغفول مانده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر وارسی الگوی مفهومی مولفههای راهنمایی شغلی و کارآفرینی تلفیق شده در محتوای کتب درسی دوره متوسطه اول است.
روش: این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی برای شناسایی و استخراج مولفهها، و فن تحلیل مضمون برای سازماندهی و تبیین الگوی مفهومی استفاده شد. جامعه آماری کتب درسی پایه هفتم تا نهم سال تحصیلی 99-1400 و نمونه پژوهش شامل کتب کاروفناوری، مطالعات اجتماعی سه پایه و تفکر وسبک زندگی پایه هفتم و هشتم، به طور هدفمند انتخاب شدند.
یافته ها: تعداد 125 کد و 20 مضمون پایه استخراج شد؛ کدها و مضامین ضروری توسط 13 متخصص مشاوره و کارآفرینی به روش CVR اعتباریابی شدند. 89 کد و 19 مضمون پایه ضروری تشخیص داده شده در ادامه به 3 مضمون سازمان دهنده (آمادگی انتخاب مسیر شغلی، شایستگیهای کارآفرینی و شایستگیهای بنیادی) و مضمون فراگیر آمادگی مسیر شغلی، سازماندهی و الگوی مفهومی استخراج شد. 46/07، 34/83 و 56/18 درصد کدها بهترتیب در پایههای هفتم تا نهم مغفول ماندهاند. به مضامین آمادگی انتخاب مسیر شغلی شامل: اطلاعات مسیر شغلی 99/12، مهارتهای مسیر شغلی و تصمیمگیری 96/6 و نگرش شغلی2/09 درصد؛ به شایستگیهای کارآفرینی 19/03 درصد در محتوای کتب درسی نمونه پژوهش توجه شده است.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد درصد قابل توجهی از مضامین ضروری مفغول مانده و مولفهها بهصورت موضعی در محتوای کتب درسی گنجانده شده است. مقایسه الگوی تلفیق با مدلهای رشدی انتخاب شغل، حاکی از غلبه دیدگاه آنی بر دیدگاه تکاملی انتخاب شغل است؛ ازاینرو الگوی تلفیق، کارآیی لازم را در آمادگی مسیر شغلی دانش آموزان ندارد.
Background: currently, due to the lack of career guidance program and entrepreneurship education in Iran first secondary school, the necessary preparations for the career path of students are done by incorporating these components in textbooks. Therefore, it is necessary to investigate the integrated model, which was neglected in previous studies
Aims: The aim of this study was to investigate the conceptual model of career guidance and entrepreneurship component integrated in the textbooks content of first secondary school.
Methods: This research used qualitative content analysis method to identify and extract components, and content analysis technique to organize the conceptual model. The statistical population was purposefully selected seventh to ninth grade textbooks for the 1400-99 academic year and samples including technology textbooks, three-level social studies, and seventh and eighth grade lifestyle
Results: 125 codes and 20 basic themes were extracted; Essential codes and themes were identified and validated by 13 counseling and entrepreneurship experts by CVR method. 89 codes and 19 essential basic themes identified in the following to 3 organizing themes (career choice readiness, entrepreneurial competencies and basic competencies) and the comprehensive theme of career readiness, conceptual model was organized. 46.07%, 34.83% and 56.18% of the codes in the seventh to ninth have been neglected. The themes of career choice readiness include: career information 12.99%, career and decision-making skills 6.96%, career attitude 2.09% and the entrepreneurial competencies of 19.03% in the content of the textbooks have been considered.
Conclusion: The results showed that a significant percentage of the essential themes are neglected and the components are embedded locally in the content of textbooks. The comparison of integration model with development models of career choice indicates the dominance of the immediate view over the developmental of career choice, Therefore, the integration model doesn't have the necessary efficiency in career readiness of students.