چکیده:
سازمانها امروزه در محیطی کاملا رقابتی که همراه با تحولات شگفت انگیز است باید اداره شوند. در چنین شرایطی مدیران فرصت چندانی برای کنترل کارکنان دراختیار ندارند و باید بیشترین وقت و نیروی خود را صرف شناسایی محیط خارجی و داخلی سازمان کنند و سایر وظایف روزمره را به عهده کارکنان بگذارند. یکی از مولفه های مهم برای ورود سازمان ها به عرصه های ملی و بین المللی و رقابت در این عرصه ها نیروی انسانی توانمند می باشدکارکنان زمانی می توانند به خوبی از عهده وظایف محوله برآیند که از مهارت، دانش و توانایی لازم برخوردار بوده و اهداف سازمان را به خوبی بشناسند. ابزاری که می تواند در این زمینه به کمک مدیران بشتابد فرایند توانمندسازی است. این پژوهش با هدف ارائه الگوی توانمد سازی برای کارکنان ادارت دولتی با روش تحقیق مروری می باشد. نتایج بررسی نشان میدهد که نیروی انسانی توانمند، سازمان توانمند را به وجود می آورد. در مدل به دست آمده عوامل دانش و مهارت، صداقت و راستگویی، ارتباطات، اخلاق گرایی و انعطاف پذیری از معیارهای اصلی توانمندسازی کارکنان در سازمان های دولتی است که اخلاق گرایی کمتر در پژوهش های پیشین مورد توجه قرار گرفته بود.
Organizations today need to be run in a highly competitive environment with dramatic developments. In such situations, managers do not have much opportunity to control employees and must spend most of their time and energy identifying the external and internal environment of the organization and leave other day-to-day tasks to employees. One of the important components for organizations to enter national and international arenas and compete in these arenas is capable human resources. Employees can perform their tasks well when they have the necessary skills, knowledge and ability and the goals of the organization. To know well. The tool that can help managers in this regard is the empowerment process. The aim of this study is to provide an empowerment model for government employees with a review research method. The results show that capable manpower creates a capable organization. At the same time, the management of the organization should be able to reduce the negative symptoms that arise from individual and collective behaviors day by day, such as poor communication, bureaucratic atmosphere, conservatism, lack of freedom of action, limited participation and inequality of opportunity. They come and destroy the positive feeling in people.
خلاصه ماشینی:
در مدل به دست آمده عوامل دانش و مهارت ، صداقت و راستگويي، ارتباطات ، اخلاق گرايي و انعطاف پذيري از معيارهاي اصلي توانمندسازي کارکنان در سازمان هاي دولتي است که اخلاق گرايي کمتر در پژوهش هاي پيشين مورد توجه قرار گرفته بود.
منوچهر انصاري و همکاران در مقاله اي تحت عنوان " شناسايي عوامل و طراحي مدل مفهومي توانمند سازي نيروي انساني در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات " که براي شناسايي عوامل موثر از روش تحليل عاملي، بررسي شدت رابطه ها و توانمند سازي نيروي انساني از تحليل مسير استفاده شده است و نتايج نشان مي دهدبين توانمند سازي کارکنان و عوامل غناي شغلي، کار تيمي، چالشي بودن شغل ، ارائه بازخور، خلاقيت ، مرکز کنترل ، تعهد سازماني و ابهام نقش رابطه اي معنادار وجود دارد.
زهرا اربابيان و همکاران در مقاله اي تحت عنوان " ارائه الگوي مديريت توانمند سازي براي مديران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران "که يافته هاي پژوهش بيانگر آن بود که ابعاد شناسايي شده چون توانايي شده چون توانايي هاي عمومي، توانايي هاي بلوغي، توانايي هاي عقلاني- ادراکي، توانايي هاي رهبري، توانايي هاي بين فردي و توانايي هاي سازماني- مديريتي مي باشند.
In such situations, managers do not have much opportunity to control employees and must spend most of their time and energy identifying the external and internal environment of the organization and leave other day-to-day tasks to employees.