چکیده:
هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل بدخطی و راهحلهای آن است. پیشرفت در فناوری، اهمیت دستخط و دستورالعملهای نوشتن را کاهش نداده است. این پژوهش با هدف کاربردی و رویکرد کیفی و بهصورت پدیدارشناسی تفسیری صورت گرفته است. بدینمنظور با سی نفر از معلمان دورۀ ابتدایی شهر تهران در سال 1399 مصاحبه شد تا دادهها به اشباع رسید. جامعۀ آماری پژوهش شامل معلمان دورۀ ابتدایی شهر تهران است که سی نفر از آنها (20 آقا و 10 خانم) با استفاده از نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. سپس با بررسی مصاحبهها و کدگذاری آنها به روش دیکلمن و همکاران (1989)، عوامل بدخطی و راهکارهای بهبود آن بررسی شد. همچنین با راهبرد بازبینی اعضا، اعتباریابی دادهها صورت گرفت. براساس یافتههای پژوهش، عوامل بدخطی و راهحلهای آن از دیدگاه آموزگاران بررسی شد و عوامل آموزشی، روانی و جسمی با دستهبندی مربوط به دانشآموز، مربوط به معلم و مربوط به خانواده ترکیب شدند تا موضوع متمرکزتر تحلیل شود. نتیجۀ پژوهش نشانگر دخیلبودن هر سه عامل معلم، دانشآموز و خانواده در این مشکل است که حل آن نیازمند تلاش و همکاری همۀ عوامل است. همچنین از نتایج پژوهش میتوان دریافت که عوامل روانی نظیر اضطراب و استرس نقش مهمی در این مشکل دارند و با حل معضلات روانی و تشویق و ترغیب دانشآموزان ممکن است اثرات زیادی در بهبود خط دانشآموزان داشته باشد.
The aim of this study is to identify the causes of malpractice and its solutions. The advances in technology do not reduce handwriting and writing. This research was conducted with the aim of application and quality and in the form of interpretative phenomenology. For this purpose, thirty elementary school teachers in Tehran in 2020 were interviewed to be saturated. The statistical population in this study is elementary school teachers in Tehran whose subjects (20 males and 10 females) were selected using criterion sampling. Then, the interviews were analyzed and coded according to Dickelman's method. The factors of misbehavior and strategies for improvement were investigated. The strategy of data validation was also conducted with the members. The research examines the factors of misbehavior and its solutions from the teachers' perspective and forms the classification of educational, psychological and physical factors with the categories related to the student, related to the families and related issues. The result of the study shows that all three factors teachers, students and family are involved in this problem, which requires the efforts and cooperation of all factors. From the research results, it is also found that psychological factors such as anxiety and stress play an important role in this problem, and solving psychological problems and persuading and coaxing students can play an important role in improving students' handwriting.
خلاصه ماشینی:
643827 تحليل ادراک معلمان دورة ابتدايي شهر تهران براي شناسايي روش هاي بهبود بدخطي دانش آموزان Analysis of Perceptions of Elementary School Teachers in Tehran to Identify Methods to Improve Students' MalCalligraphy مرضيه عباس پور* Marzieh Abbaspoor محمد جوادي پور** Mohammad Javadipour چکيده TAhbestairmacotf this study is to identify the causes of هدف از اين پژوهش ، شناسايي عوامل بدخطي و راه حل هاي آن است .
با توجه به اينکه يکي از نويسنده هاي اين مقاله معلم است و هفت سال سابقۀ تدريس در محيط هاي آموزشي مدارس را دارد، نمونه هاي متعددي از اثرگذاري دستخط دانش آموزان بر عملکرد دانش آموز را مشاهده کرده است که نشانگر اهميت اين موضوع است ؛ بنابراين شناسايي عوامل ايجاد بدخطي و راه حل هاي آن اهميت زيادي دارد.
مطالعۀ حاضر به سؤالات اصلي زير پاسخ ميدهد: به نظر معلمان ، عوامل بدخطي دانش آموزان دورة ابتدايي چيست ؟ به نظر معلمان ، کدام عامل در به وجودآمدن مشکل بدخطي بيشترين نقش را دارد؟ به نظر معلمان ، چه راهکاري براي بهبود وضعيت دستخط دانش آموز وجود دارد؟ معلمان براي اصلاح خط چه اقداماتي انجام داده اند؟ روش پژوهش اين پژوهش با هدف کاربردي و رويکرد کيفي و به صورت پديدارشناسي تفسيري صورت گرفته است .
» مضمون اصلي ٧: راه حل هاي آموزشي مربوط به دانش آموز زيرمضمون ٧-١: گرفتن صحيح قلم يکي از عوامل مهم در نوشتن ، طرز صحيح گرفتن قلم است ، اما بسياري از معلمان و اوليا از اين موضوع غافل هستند.