چکیده:
آرایشگری شغلی ست که در تمام ادوار تاریخ فرهنگی بشر وجود داشته است. این شغل به دلیل نیاز به آراستگی به وجود آمد. برای آراستگی توسط شارع مقدس حدود و احکامی ازجمله احکام زمانی و مکانی بیانشده است. این احکام در منابع مختلف ازجمله آیات، روایات و استفیانات دینی بیانشدهاند که در این پژوهش به روش توصیفی و بر اساس منابع کتابخانه ای و الکترونیکی موردبحث و بررسی قرارگرفته اند. پژوهش حاضر نشان داده است که این شغل نیازمند استفاده از ابزاری است که در منابع دینی و فقهی احکامی برای آنها صادرشده است.
خلاصه ماشینی:
ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻇﺎﻫﺮ آراﻳﻲ ﻣﻮﺿﻮع ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﺪرن ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪى اﻳﺠﺎدﺷﺪه در ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﺪرن اﺳﺖ (واﻋﻆ و دﻳﮕﺮان، ١٣٩٣: ١٦) اﻳﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آراﺳﺘﮕﻲ در ﻓﻄﺮت و ذات اﻧﺴﺎن از ﺳﻮى ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل ﻧﻬﺎدﻳﻨﻪﺷﺪه اﺳﺖ و در زﻧﺪﮔﻲ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮان و اﺋﻤﻪ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﺳﻨﺖ اﺻﻴﻞ ﻣﺘﺪاول ﺑﻮده اﺳﺖ.
بخش سوم: اﺣﻜﺎم آراﻳﺸﮕﺮى و ﭘﻴﺮاﺳﺘﮕﻲ در ﻧﻤﺎز و اﺣﻜﺎم دﻳﻨﻲ بند اول: ﻣﻮﺿﻮع از زﻳﻮرآﻻت در ﻧﻤﺎز ﻣﻮﺿﻮع دﻳﮕﺮ اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺎﻧﻮان از زﻳﻮرآﻻت و اﺳﺘﻌﻤﺎل ﻣﻮاد آراﻳﺸﻲ در ﺣﺎل ﻧﻤﺎز اﺳﺖ, ﻛﻪ ﺧﻮاﻧﺪن ﻧﻤﺎز ﺑﺎ آنﻫﺎ اﺷﻜﺎﻟﻲ ﻧﺪارد، ﻣﮕﺮ اﻳﻦﻛﻪ ﻣﻮاد آراﻳﺸﻲ در ﻫﻨﮕﺎم وﺿﻮ ﻳﺎ ﻏﺴﻞ ﻣﺎﻧﻊ رﺳﻴﺪن آب ﺑﻪ ﺑﺪن ﮔﺮدد و ﻳﺎ در ﻫﻨﮕﺎم ﻧﻤﺎز ﻣﻮﺟﺐ ﻋﺪم ﺗﻤﺎس ﭘﻴﺸﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﻣﻬﺮ ﺷﻮد، در اﻳﻦ ﺻﻮرت ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻮاد را ﭘﺎك ﻛﺮد (ﻫﻤﺎن، ١٥).
اﮔﺮ ﺗﺎﺗﻮ داﺋﻢ ﻛﺮدن ﺑﺮاى ﻏﺴﻞ و وﺿﻮى ﺧﺎﻧﻢﻫﺎ ﻣﺎﻧﻊ اﻳﺠﺎد ﻛﻨﺪ آﻳﺎ اﻳﻦ ﻛﺎر ﺷﺮﻋﺎً ﺟﺎﻳﺰ اﺳﺖ؟ اﮔﺮ ﺑﺮﻃﺮف ﻛﺮدن آن ﻫﻨﮕﺎم وﺿﻮ و ﻏﺴﻞ ﺑﺮاى او ﻣﻤﻜﻦ ﺑﻮده و ﺟﺮح و ﻣﺸﻘﺖ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ وﺿﻮ و ﻏﺴﻞ ﺑﺎوﺟﻮد ﭼﻨﻴﻦ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﺑﺎﻃﻞ اﺳﺖ و اﮔﺮ ﺑﺮﻃﺮف ﻛﺮدن آن ﻣﻤﻜﻦ ﻧﺒﺎﺷﺪ و ﻳﺎ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺣﺮج ﻣﺸﻘﺖ ﺑﺎﺷﺪ اﻳﺠﺎد ﭼﻨﻴﻦ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺒﺪﻳﻞ وﻇﻴﻔﻪ وﺿﻮ و ﻏﺴﻞ ﺟﺒﻴﺮه اى ﻣﻲﺷﻮد، ﭼﻨﺎن ﭼﻪ در ﻏﻴﺮ وﻗﺖ ﻧﻤﺎز ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺎﻧﻊ ﻧﺪارد وﻟﻲ در وﻗﺖ وﺿﻮ ﻳﺎ ﻏﺴﻞ آن ﻣﺎﻧﻊ را ﺑﺮﻃﺮف ﻛﻨﺪ و ﻳﺎ ﺑﺮﻃﺮف ﻛﺮدن ﻣﺎﻧﻊ ﺣﺮج و ﻣﺸﻘﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ وﻇﻴﻔﻪ ﻏﺴﻞ و وﺿﻮى ﺟﺒﻴﺮه اى ﻋﻤﻞ ﻛﻨﺪ ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺎ دﺳﺖ ﻣﺮﻃﻮب ﻣﺎﻧﻊ را ﻣﺴﺢ ﻧﻤﺎﻳﺪ (ﻫﻤﺎن، ١٣٩٣، ٤-١).