چکیده:
زمینه
توسعه گردشگری شهری به عنوان یکی از راهبردهای نوین توسعه شهری مورد تاکید قرار گرفته است که از طریق فعالیت های کارآفرینانه می توان از فرصت های گردشگری شهری استفاده مناسب کرده و از طریق نوآوریها و خلاقیتهای کارآفرینانه موجب رونق هرچه بیشتر این فعالیت اقتصادی جدید در شهر ها شد.
هدف
در این پژوهش، تلاش شد که پیرامون تاثیر تاثیر کارآفرینی راهبردی و نقش آن بر توسعه کارآفرینی اکوتوریسم، شناخت کسب شود و براساس چارچوب و مدل مفهومی مورد نظر مورد تحلیل قرار گرفته است. این پژوهش دارای یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی است. روش شناسی: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه گردشگران استان تهران که بدلیل مشخص نبودن تعداد آنان بر اساس فرمول کوکران بالغ بر ۳۸۵ نفر انتخاب گردیده اند. همچنین در این پژوهش جهت گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استفاده شده است که روایی آن مورد تایید کارشناسان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ ۷۹% مورد تایید قرار گرفته است. جهت تجزیه تحلیل داده ها داده ها از نرم افزار اس پی اس و اسمارت پی ال اس استفاده شده است که تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه، در دو سطح تجزیه و تحلیل توصیفی، و تجزیه و تحلیل استنباطی، انجام گرفته است.
یافته ها
طبق نتایج بدست آمده از تحلیل های آماری کارآفرینی راهبردی، ذهنیت کارآفرینانه، رهبری کارآفرینانه، فرهنگ کارآفرینانه، مدیریت استراتژیک منابع و بکارگیری خلاقیت و توسعه بر توسعه کارآفرینی اکوتوریسم تاثیر دارد.
Background: Urban tourism development has been emphasized as one of the new strategies of urban development. Through entrepreneurial activities, urban tourism opportunities can be used and, through entrepreneurship innovations and creations, boost this new economic activity. The cities became Purpose: In this research, it was attempted to find out about the impact of strategic entrepreneurship and its role on the development of ecotourism entrepreneurship, and has been analyzed based on the conceptual framework and conceptual model. This research has a major hypothesis and five sub-hypotheses. Methodology: The statistical population of the study consisted of all tourists in Tehran province who have been chosen as 385 people due to the lack of their number according to the Cochran formula. In this study, two questionnaires were used to collect information. Its validity was confirmed by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha (79%). To analyze the data, the data were analyzed using SPS and SmartPls software. Data analysis was done through a questionnaire, in two levels of descriptive analysis and inferential analysis. Results: According to the results obtained from statistical analyzes of strategic entrepreneurship, entrepreneurial mentality, entrepreneurial leadership, entrepreneurial culture, strategic resource management, and the use of creativity and development, affect the development of ecotourism entrepreneurship.