چکیده:
Despite the importance of the business model in implementing strategy, this issue is less addressed than strategy. This important issue regarding banks' business model has received less attention, and research in Iran and other countries has caused a deprivation of knowledge. In addition to the scientific pathology of the business model in Iranian commercial banks, the present article seeks to determine the weights of importance and prioritization of the main categories. It also prioritizes and determines the importance of each of the concepts of the main categories of the commercial banking business model. The research method is applied in terms of results and descriptive in terms of purpose and quantitative-qualitative from the data dimension. The research method's strategy in the qualitative part is the grounded theory, and in the quantitative part is the process of hierarchical analysis. The data analysis method in the qualitative part is the coding method, and the quantitative part is based on pairwise comparisons and incompatibility rate analysis. The research community is the experts of commercial banks, and its examples are Mellat, Tejarat, Melli, Sepah, Saderat, Shahr, Eghtesad-e-Novin, and Ayandeh banks. The sampling method is a purposeful judgment with the snowball method and data collection tools in the qualitative part of the interview and review of documents in the quantitative part of the questionnaire. The research findings led to identifying the pathology of Iranian commercial banks' business model in 7 categories and 36 concepts, which are prioritized and contributed based on the importance and role of each of them in the business model.
مدل کسب و کار، منطق خلق، ارايه و کسب ارزش توسط یک سازمان است. به رغم اهمیت مدل کسب و کار در اجرای استراتژی، به این موضوع کمتر از موضوع استراتژی پرداخته شده است. این مهم در خصوص مدل کسب و کار بانک ها نه تنها در کشور ایران بلکه در دیگر کشورها نیز کمتر مورد توجه و تحقیق قرار گرفته و باعث ایجاد یک خلا دانشی شده است. مقاله حاضر، علاوه بر اسیب شناسی مدل کسب و کار در بانکهای تجاری ایران به روشی علمی، به دنبال تعیین اوزان اهمیت و اولویت بندی مقوله های اصلی و نیز اولویت بندی و تعیین میزان اهمیت هریک از مفاهیم مقوله های اصلی مدل کسب و کار بانک های تجاری است.
روش تحقیق از حیث نتیجه، کاربردی و از حیث هدف، توصیفی و ازنظر داده، کمی- کیفی است. استراتژی روش تحقیق در بخش کیفی، تيوری داده بنیاد و در بخش کمی، فرایند تحلیل سلسله مراتبی است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کیفی، روش کدگذاری و در بخش کمی برپایه مقایسات زوجی و تحلیل نرخ ناسازگاری است. جامعه تحقیق، خبرگان بانکهای تجاری و نمونه ان، بانکهای ملت، تجارت، ملی، سپه، صادرات، شهر، اقتصاد نوین و اینده است. روش نمونه گیری، قضاوتی هدفمند با روش گلوله برفی و ابزار جمع اوری داده در بخش کیفی مصاحبه و بررسی اسناد و در بخش کمی پرسشنامه است.
یافته های تحقیق منتج به شناسایی اسیب های مدل کسب و کار بانک های تجاری ایران در قالب 7 مقوله
( شامل اسیب های موجود در بخش مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانال های ارايه ارزش، منابع کلیدی، شرکای کلیدی، فعالیت های اصلی و ساختار مالی) و 36 مفهوم گردید که براساس میزان اهمیت و نقش هریک از انها در مدل کسب و کار، اولویت بندی و سهم دهی شده است.