چکیده:
دوره ابتدایی از جمله مهمترین مقاطع تحصیلی یک فرد است که مفاهیم پایه علوم در این دوره آموخته میشود. بنابراین علوم تجربی را میتوان یکی از مهمترین دروس این دوره به شمار آورد. چراکه آموخته های کودکان در این درس ارتباط نزدیکی با مشاهدات دانش آموز در جهان پیرامون دارد. گاهی مشاهدات کودکان پیش از دوران مدرسه، سبب درک نادرست از پدیده های علمی می شود و دانش آموز در مورد پدیده های علمی دچار کج فهمی می شود. معلمان باید پس از شناسایی کج فهمی های دانش آموزان، با روشن ساختن حقایق علمی به آنها در صدد رفع کج فهمی های دانش آموزان برآیند. پژوهش حاضر در صدد آن است که با بررسی پژوهشهای صورت گرفته درمورد کج فهمی های دانش آموزان دوره ابتدایی در درس علوم تجربی، به پژوهشگران، معلمان و دانشجومعلمان کمک کند تا در صورت نیاز، سریعتر و آسانتر از تمامی پژوهشهای صورت گرفته در این حیطه و نتایج آنها آگاه شوند و کج فهمی های رایجی که دانش آموزان در درس علوم تجربی دوره ابتدایی با آنها مواجه می شوند را بشناسند. مقاله حاضر مقاله ای مروری بوده و نویسندگان با بهره گیری از روش کتابخانه ای به جمع آوری، تلخیص و طبقه بندی اطلاعات پرداختند.
Primary education is one of the most important periods of education. Because the basis of science's concepts is learnt in this period. Experimental science course can be considered as one of the most important courses of this period. Because what children learn in this course is closely related to the student's observations of the world around them. It is sometimes observed that pre-school children's observations lead to a misunderstanding of scientific phenomena in the student and based on the same misconceptions, the student becomes misunderstood about the scientific phenomenon. Therefore, after identifying the misunderstandings of their students, teachers should try to eliminate the misunderstandings of the students by clarifying the scientific facts to them. The present study seeks to help researchers, teachers and student-teachers, by collecting and summarizing all the research done on the misconceptions of elementary school students in the course of experimental sciences, so that, to be aware of all the researches in this field and their results, faster and easier if necessary, and to recognize the common misconceptions that students encounter in the elementary period of experimental sciences. The present article is a review article and authors have been used the library method to collect, summarize and classify information.
خلاصه ماشینی:
ir بررسي مطالعات انجام شده درباره کج فهميهاي رايج دانش آموزان در مورد برخي مفاهيم متداول علوم تجربي دوره ابتدايي مسعود سعادتي ١ ، ميرعلي نقي زاده سرابي *2 ١ گروه علوم پايه ، دانشگاه فرهنگيان ، تبريز، ايران ٢ دانشجوي کارشناسي آموزش ابتدايي، دانشگاه فرهنگيان ، تبريز، ايران چکيده دوره ابتدايي از جمله مهمترين مقاطع تحصيلي يک فرد است که مفاهيم پايه علوم در اين دوره آموخته ميشود.
در اين بخش به بررسي پژوهش هاي صورت گرفته در خصوص کج فهميهاي دانش آموزان دوره ابتدايي در درس علوم تجربي ميپردازيم : ١- مفهوم تبخير و ميعان پديده تبخير و ميعان جزوه پديده هايي است که روزانه و در زندگي روزمره مان با آن مواجه هستيم و در کتابهاي درسي نيز از همان دوره ابتدايي اين مفاهيم به دانش آموزان آموخته ميشود.
به گفته بدريان (١٣٩٤) بررسي پاسخهاي داده شده به سوالات پرسشنامه نشان داد که دانش آموزان پايه سوم ابتدايي کج فهميهاي بسياري در زمينه پديده تبخير و ميعان و تاثير گرما بر آنها داردند و آموخته هاي آنان در پايه هاي پايين تر نتوانسته است مانع بروز اين کج فهميها شود.
1Boo 2Erickson 3Tiberghien بدريان و همکاران (١٣٩٢) پژوهشي جهت بررسي کج فهميهاي دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي در مورد مفهوم گرما و دما انجام دادند.
نتيجه گيري بررسي پژوهش هاي صورت گرفته در زمينه کج فهميهاي دانش آموزان ابتدايي در درس علوم تجربي نشان داد که دانش آموزان در بسياري از مباحث از جمله انرژي ، سوختن و شعله ، پديده تبخير و ميعان ، نور ، دما و گرما ، حجم و گنجايش و ...