چکیده:
از ابتدای ابداع عکاسی آراء گوناگونی در باب نسبت میان بدن و رسانه عکاسی مطرح شده است که غالباً در آنها، بدن به مثابه موضوع عکاسی است. گرچه این آراء به زوایای مهم و اساسی در عالم عکاسی میپردازد، اما کمتر تحلیلی به نقش بدن عکاس در خلق تصویر عکاسانه اشاره دارد. نوشته حاضر با تمرکز بر مفهوم ادراک بدنمند که نزد موریس مرلو-پونتی مشخصاً فریضهای بدنمندانه است و نقدهای دامنهدار او بر رسانه عکاسی تلاش دارد نسبت خوانشهای مرلو-پونتی1 را با جهان عکاسی مورد کنکاش قرار دهد و روشن سازد چگونه بدن در عکاسی نقشی ورای موضوعیت اثر عکاسانه دارد. هدف این متن آن است که نشان دهد گرچه برای مرلو-پونتی عکاسی کنشی بیش از منجمد کردن لحظهای خاص نبود که فاقد تواناییها و قابلیتهای سایر رسانههای هنری است و بدین دلیل در کانون اندیشهورزی این اندیشمند جای نداشت اما با فرض چنین موضوعی نزد او که ادراک از جهان از منظر سوبژکتیویته بدنمند تبیین میشود، میتوان عکاس را نیز مانند هر هنرمند دیگری در بطن چنین خوانشی قرار داد. مقاله پیشرو، که جزو پژوهشهای کیفی است و به شیوه توصیفی-تحلیلی به انجام رسیده است. در تلاش برای یافتن پاسخی برای این پرسش است که اتخاذ رویکرد تقلیلگرا به عکاسی از جانب مرلو-پونتی به واسطه نوع خوانشی از عکاسی شکل میگیرد که منحصر و محدود به قابلیتها عکاسی در اوایل قرن بیستم و بالطبع آن نگاهی است که عکاسی را صرفاً بازنمایی عینی جهان پیرامون میداند. چنین موضوعی سبب گردیده است که سویههای پراهمیتی از رابطه میان عکاس، عکس و جهان در نوشتههای او مغفول ماند در حالی که میتوان با آشکار ساختن و تعمق در باب نقدهای او امکانی را برای تسری ایدههای مرلو-پونتی به جهان عکاسی فراهم آورد و از چنین رهگذری چهره متفاوتی از او به نمایش گذاشت.
From the beginning of photography, various views were presented about the relationship between the body and photography, most of which focused on body as the subject of photography. Although such views address significant aspects of photography, very few studies have concentrated on the photographer’s body in creating works of art. Focusing on the concept of bodily perception, which is a bodily phenomenon in Maurice Merleau-Ponty’s point of view, and employing his extensive reviews on photography, this study investigated Merleau-Ponty’s theories with regard to photography in order to indicate how the body in photography takes a position beyond a mere subject of photography. This study intended to show that although Merleau-Ponty considered photography as nothing but mere freezing of a moment in time, which lacks the capabilities of other art media and thus was not in the center of his thought, he believed that the world is perceived through the subjective perspective of the body. Thus, like any other artist, the photographer can be considered at the core of such a reading. This paper would try to find a suitable answer about the idea of Merleau-Ponty’s reductionist approach to photography at early 20th century. It seems that the main reason of this attitude is the ignorance of many essential aspects of the relationship among the photographer, the photograph, and the world. However, by reflecting on his criticisms, Merleau-Ponty’s opinions can be applied to photography, presenting a different view of him.