چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با استفاده از روایت معلم به بررسی فرهنگ یادگیری کودکان در مدرسه با توجه به نیاز ویژه (ناشنوا و نیم شنوا) پرداخته است.روش: پژوهش به شیوه تحلیل روایی صورت گرفت. اابزار گردآوری داده ها برگرفته از فرم تهیه شده توسط محقق است که نتایج آن از یادداشتهای روزانه، شرح حال نویسی، ضبط تجربیات شخصی معلم کودکان با نیازهای ویژه (ناشنوا و نیم شنوا) طی یک سال تحصیلی بدست آمده است. در این تحقیق ابتدا متن به صورت کامل خوانده شده است و در حین خواندن مفاهیم اصلی کد گذاری شده اند سپس کدها با توجه به دلالت های معنایی که داشتهاند در مقوله های مختلف با توجه به اشتراک معنا قرار داده شده اند. آنگاه با توجه به قرابت مقوله ها مضمون اصلی انتخاب شده اند و در مرحله آخر پس از مرور مضمون ها چارچوب مفهومی ارائه گردید. یافته ها و نتیجه گیری: یافته ها مبین آن است که در حوزه درک فرهنگ یادگیری کودکان با نیاز ویژه، مولفه های؛ یادگیری دانش آموز، برقراری ارتباط با وی، توجه به ظرفیت ذهنی یادگیرنده و هماهنگی تدریس با او نقش بنیادی دارند بر این اساس به منظور ارتقا فرهنگ یادگیری کودکان مدارس مذکور، توجه به عواملی چون؛ علاقه و گرایش متقابل دانش آموز و معلم، ارتباط موثر با یادگیرنده دارای نیاز ویژه، رفع یک جانبه نگری ذهنی و رفتاری از جمله موارد قابل توجه می باشد.
Objective: The present study examines the culture of learning in children with special needs (deaf and hard of hearing) with the use of teacher’s narrationMethod: The research was conducted by narrative analysis. The data collection tool is taken from the prepared form by the researcher, the results are obtained from diaries, biography, recording personal experiences of teachers with special needs (deaf and hard of hearing) within one academic year. In this research, first the text has been read entirety and were codified while reading the main concepts. then the codes have been placed in different categories according to their connotation and semantic sharing. Then, the main concepts were chosen according to the closeness of the categories and in the last step, a conceptual framework was presented after reviewing themes.Findings and Conclusions: The findings indicate that in the field of understanding the learning culture of children with special needs, components of; The student's learning, communication with him, paying attention to the learner's mental capacity and teaching adaptability play fundamental role to student. Mutual interest and tendency of student and teacher, effective communication with the learner with special needs, elimination of mental and behavioral one-sidedness is among the significant cases.