چکیده:
«فرایند فردیت» یا «کهن الگوی باززایی» از دورنمایههای مثالی برجستهای است که
شالودة بسیاری از اساطیر و افسانههای ملل مختلف را تشکیل میدهد و هفتپیکر
نظامی به عنوان یکی از شاهکارهای زبان و ادب فارسی از جمله آثاریست که بر مبنای
این درونمایة نمادین سروده شده است.
هدف اصلی از فرایند فردیت» رسیدن به «خود) به عنوان هسته مرکزی
ناخودآگاهی است که منجر به وحدت میان «من» و «خوده و ایجاد تناسب میان
خودآگاهی و ناخودآگاهی میشود و این امر تنها زمانی حاصل میشود که فرد با
لایههای مختلف روان خویش دیدار کرده و پس از انکشاف آنها در نهایت با حضر
وجودیاش ملاقات کند؛ خضری که آشناترین صورت تجلّی «خود» است.
نخستین لایة ناخودآگاهی که فرد در جریان رسیدن به خویشتن باید با آن مواجه
شودء سایه است و تنها پس از انکشاف سویههای خطرناک این لایه است که او
میتواند با لایة آنیمایی یا آنیموسی و در نهایت با خود ملاقات کند. قهرمانان
داستانهایی که شاهبانوان گنبدنشین هفتپیکر» طی هفت شب برای بهرام نقل میکنند
در اصل تجلّی سویههای سای اویند که باید نقاب از چهرهشان افکنده شود تا جریان
خویشتن یابی بهرام به سرانجام رسد. از سویههای برجستة ایمن لایه از ناخودآگاهی
بهرام» جوانی است ماهان نام از اهالی مصر که به سودای کسب سودی هنگفت. فریب
سایة خویش را خورده و در جریان فرایند فردیت قرار میگیرد. قصهای که آذریون؛
ازرق پوش گنبد پنجم برای بهرام نقل میکند. قصة به فردیت رسیدن ماهان است که
در پایان این داستان» با خویشتنیابی ماهان» نقابی دیگر از یکی از چهرههای سایة بهرام
افکنده میشود و او گامی دیگر در جهت خویشتنیابی برمیدارد.
The process of individuation" or "the archetype of regeneration" is one of the prominent allegorical themes which form the basis of various myths and legends of different nations. Nezami's Haft Peykar (seven bodies) as one of the masterpieces of Persian language and literature is among the works composed based on this symbolic theme.
The main aim of the process of individuation is to reach 'self as the core of unconsciousness which results in the unity of "ego" and "self', and to make a balance between consciousness and unconsciousness. This balance is only possible if the individual meets the inner layers of his mind and after unveiling them he eventually meets his gold in the shadow or the 'al-Khizr of his being' at the core. This hidden self or al-Khizr is the manifestation of the most familiar form of "self'.
The first layer of unconsciousness, which the individual has to come across in the process of reaching himself, is shadow. And only after unveiling the dangerous aspects of this layer he can meet with the layers of anima or animus and finally with self. The protagonists of stories which the dome-resided queens of Haft Peykar recite to Bahram in seven nights are in essence the manifestations of his shadow's aspects. Their masks have to be thrown off if Bahram's process of self-realization is to be completed successfully. Mahan, a youngster from Egypt, who, for gaining a notable profit, had
been deceived by his own shadow and stood in the process of individuation, is one of the prominent aspects of this layer of Bahram's unconsciousness. The story which Azariyoun, the yellow-wearing queen in the Fifth Dome, recites to Brahram is the story of Mahan who reaches individuation. At the end of the story, by Mahan's self- realization, another mask of Bahram's shadow is thrown off, and he takes another step towards self-realization.