چکیده:
بنادر بهعنوان دروازه تجارت بینالمللی کشور نقش مهمی در زنجیره حملونقل دریایی ایفا میکنند. چگونگی انتخاب بنادر توسط دیگر اعضای زنجیره حملونقل دریایی یکی از چالشهای اعضای زنجیره حملونقل دریایی است. هدف این تحقیق، ارائه راهکارهایی به شرکتهای حملونقل بینالمللی جهت انتخاب بندر مناسب است. در این راستا با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، عملکرد سه بندر شهید رجایی، امام خمینی و چابهار، اندازهگیری شده و در نهایت به بررسی شیوههای بهینه حملونقل درونسرزمینی پرداخته شده است.
یافتههای تحقیق و نتایج بهدستآمده از این قرار هستند: معیارهای نرخ حملونقل دریایی، فراوانی خطوط مواصلاتی، نرخ حملونقل زمینی، شهرت، امنیت و ایمنی خطوط مواصلاتی و فراوانی خطوط کشتیرانی بهعنوان پنج معیار، بیشترین وزن را در انتخاب بندر دارند. نتیجه تحقیق حاضر حاکی از این است که عوامل درون سرزمینی در انتخاب بندر توسط شرکتهای حملونقل بینالمللی، بیشترین تأثیر را دارند که در برنامهها و استراتژیهای آینده بنادر باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند تا به ارتقاء جایگاه بنادر در منطقه و بهبود ارائه خدمات به مشتری منجر شود.
Ports, as the country's gateway to international trade, play an important role in the maritime transport chain. Port choice is one of the challenges for members of the maritime transport chain. The purpose of the research is to find the needs of our country's international transportation companies in the form of factors affecting their port choice. These factors are used to measure the performance of the three ports of Shahid Rajaee, Imam Khomeini and Chabahar by the AHP method, and finally examined the optimal modes of inland transport. The research method is that two questionnaires are used to determine the measurement criteria and obtain the results of pairwise comparisons. The first questionnaire is completed by fifteen experts in the transportation industry, and the second questionnaire is completed by eleven CEOs of international transport companies that worked with all three evaluated ports. The study is conducted from May to January of 2019. The findings of the study are that the criteria for maritime transport rate, frequency of transport lines, inland transport rate, reputation, security and safety of transport lines and frequency of shipping lines are identified as the five most important criteria in port choice.