چکیده:
دانش کلام با سه وظیفه و رسالت مهمّ تبیین مفاهیم وگزارههای اعتقادی، پاسخ به شبهات و تأمین پیشنیاز دانشهای دینی در طول تاریخ در پی تلاش متکلّمان به تحقّق پیوسته و در آثار کلامی متعدّد و متنوّعی عرضه شده و مانند دیگر دانشها، گاه موانعی به شکل بالفعل یا بالقوه آن را تهدید کرده و یا عواملی زمینۀ رشد و ارتقای آن را فراهم آورده است. بدیهی است شناخت کاستی نشان از حیات مستمر و پایایی و تشخیص آسیبها، مقدمۀ احیا، تکامل و پیشرفت است. با تشخیص کاستیها میتوان به تناسب، راهکارهای بایستهای ارائه داد و با بهکارگیری آنها مسیر تکامل، رشد و ارتقای دانش را هموار کرد. آسیبها و بایستههای دانش کلام را میتوان در چند زاویۀ دانشی، روشی، متون و شرایط اجتماعی تحلیل و بررسی کرد. این نوشتار، با کاوش در کلام معاصر شیعۀ امامی، برخی آسیبها و موانع را شناسایی کرده و به تناسب به ارائه برخی راهکارهای بایسته پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
فضاي فکري و فرهنگي پيش آمده در آغاز قرن چهاردهم شمسي و مبارزات فکري و فرهنگي انديشمندان و در پي آن ، پيروزي انقلاب اسلامي و تشکيل نظام جمهوري اسلامي، زمينه هاي رشد و بالندگي بيش از پيش آن را فراهم آورد؛ اما در همين مقطع تاريخي مانند برخي ديگر از مقاطع با کاستيهايي مواجه شده و از رشد و ارتقاي لازم بازمانده است و براي (به تصویر صفحه رجوع شود) رفع آن ها و رسيدن به کلام مطلوب بايد به انجام اقدامات بايسته اي همت گماشت .
٦٧نقد و بررسي ديدگاه ناصر القفاري درباره پيدايش و شيعه دارد و تا قرن هفتم واژٔە «علم الاصول » براي کلام يا اصول الدين به کار ميرفته است ؛١ اما انقلاب اسلامي، با وجود تلاش ها و البته نيازها و ضرورت ها، همچنان محوريت مباحث در علوم ديني با فقه و اصول است .