چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی پرسشنامه ناتوانی یادگیری (ارزیابی والد از کودک) در دانش آموزان پیش دبستانی انجام شد . پرسشنامه ناتوانی یادگیری از دو بخش ادراک (دیداری و شنیداری) تشکیلشده و روایی محتوایی پرسشنامه توسط اساتید روانشناسی تایید گردید و سپس بر روی یک نمونه 294 نفری از دانش آموزان پیشدبستانی اجرا گردید. سوالات با روش آماری مناسب تحلیل و میزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین گردید. بر اساس محاسبات انجامشده پایایی با استفاده از روش همسانی درونی در عامل ادراک شنیداری83/ 0 و دیداری 86/ 0 می باشد روش دو نیمه کردن نیز نشان داد که آزمون محقق ساخته از پایایی مناسبی برخوردار است.. برای بررسی روایی افتراقی از تی تست مستقل استفاده شد نتایج نشان داد بین نمرات دانش آموزان نارسا و عادی تفاوت معنیدار وجود دارد. برای بررسی روایی همزمان، از آزمون ناتوانی یادگیری استفاده کردیم. نتایج نشان داد بین دو متغیر پرسشنامه ناتوانی یادگیری (ارزیابی والد از کودک پیش دبستانی) و آزمون ناتوانی یادگیری ویژه کودکان رابطه معنیدار وجود دارد روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عاملی به شیوه وریماکس انجام شد که مهم ترین عامل در بخش شنیداری، درک مطلب و در بخش دیداری، عامل نوشتاری بود. با توجه به میزان پایایی و روایی بهدستآمده، این آزمون می تواند به عنوان ابزاری برای سنجش و تشخیص زودهنگام ناتوانی یادگیری دانش آموزان پیشدبستانی استفاده شود..
The aim of this study was to design a questionnaire for learning disability (parent-child assessment) in preschool students. The Learning Disability Questionnaire consists of two parts: perception (visual and auditory); The content validity of the questionnaire was confirmed by psychology professors and then it was performed on a sample of 294 preschool students. The questions were analyzed by appropriate statistical methods and the validity and reliability of the questionnaire were determined. According to the calculations, the internal consistency coefficient in the auditory perception factor is 0.83 and visual is 0.86. Independent t-test was used to evaluate the differential validity. The results showed that there was a significant difference between the scores of deficient and normal students. We used the learning disability test to assess concurrent validity. The results showed that there is a significant relationship between the two variables of Learning Disability Questionnaire (Parent Assessment of Preschool Child) and Special Learning Disability Test for Children. And in the visual part, it was the writing agent. Depending on the obtained reliability and validity, this test can be used as a tool to assess and detect early learning disability of preschool students.
خلاصه ماشینی:
در ایران به جز آزمون های آزمون تشخیصی سطح خواندن عزیزیان و عابدی (١٣٨٥) که برای دانش آموزان پایه سوم دبستان طراحی کردند و آزمون غربالگری که جهت تشخیص اختلال خواندن در پایه های اول تا پنجم در شهر اصفهان توسط شفیعی و همکاران ١٣٨٩) تدوین شده است و آزمون عصب روان شناختی نپسی ٢ که بر روی کودکان ٣ تا ٤ سال شهر اصفهان هنجاریابی شده و دارای پنج عامل (کارکردهای اجرایی/توجه ، زبان ، کارکردهای حسی-حرکتی، پردازش بینایی- فضایی، حافظه و یادگیری) است و حدود ٥١ درصد از نارساییهای عصب روان شناختی را تبیین میکند (عابدی، ملک پور، عریضی و امیری.
سپس با توجه به نمرات خام ، (رتبه درصدی، نمره تی و آی کیو) محاسبه شد کودکانی که یک انحراف استاندارد پایین تر از میانگین بودند یعنی پایین تر از ٨٥ (از تبدیل نمره خام به آی کیو) را کسب کردند به شرط آنکه در آزمون هوشی آدمک نرمال بودند به عنوان دانش آموز ناتوان شناخته شدند که با توجه به این نقطه برش (نمره ٨٥) میزان شیوع اختلال یادگیری در این آزمون ١٢/٢ درصد می باشد که این نتایج با یافته های صداقتی و همکاران | ١١ (١٣٩٠) و رحیمیان ، صدیقی (١٣٩٣) و بهاری برای بررسی پایایی پرسشنامه دو روش محاسبه میشود که عبارت اند از: الف -روش همسانی درونی سؤالات (آلفای کرونباخ ) نتیجه محاسبات انجام شده در مورد برآورد پایایی در عامل ادراک شنیداری ٨٣/ و در عامل ادراک دیداری ٠/٨٦ است ب -دونیمه کردن در این پژوهش محاسبات آماری نشان داد که ضریب همبستگی پیرسون بین دونیمه پرسشنامه در عامل ادراک دیداری ٠٨٢=r و در عامل ادراک شنیداری ٠٧٠=r است .