چکیده:
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی ارتباط میان سرمایه روانشناختی و کیفیت زندگی در مدرسه، با نظر به نوع مدارس مورد مطالعه، به روش پس رویدادی انجام شد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه تیزهوش و عادی شهر سنندج بود که در سال تحصیلی 98-1397 ثبتنام کرده بودند. حجم نمونه برای جامعه دانشآموزان تیزهوش برابر با 118 و برای دانشآموزان عادی برابر با 137 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سرمایه روانشناختی (PCQ) و کیفیت زندگی در مدرسه آینلی و بورک (1992) استفاده شد. نتایج آزمون t گروههای مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره نشان دادند که بین دانشآموزان تیزهوش و عادی در مقیاس سرمایه روانشناختی بهصورت کلی تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما ازلحاظ خرده مؤلفه امیدواری تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین دانشآموزان مدارس تیزهوش و عادی در مقیاس کیفیت زندگی در مدرسه بهطورکلی و همینطور خرده مؤلفه فرصت، تفاوت معنیدار بود. همچنین با استناد به ضرایب بتا محاسبه شده میتوان چنین نتیجه گرفت که رابطه بین کل مقیاس سرمایه روانشناختی و خرده مؤلفه امیدواری با کیفیت زندگی مدرسه در بین دانشآموزان مدارس عادی، قویتر از مدارس تیزهوش است.
The present study was conducted post-event method to investigate the relationship between psychological capital and quality of life in school with regard to the type of schools studied. The statistical population of the study is the second year high school students of Sanandaj who had registered in the academic year 2018-2019. Estimation of sample size using Cochran's formula for the community of gifted students was equal to 118 and for normal students was equal to 137 people who were selected by cluster sampling. The Psychological Capital Questionnaire (PCQ) and Quality of Life Questionnaire at Ainley & bourke School (1992) were used to collect data. The results of independent group t-test and multivariate analysis of variance showed that there is no significant difference between gifted and normal students in the whole scale of psychological capital; but there is a significant difference in terms of the hope component. There was also a significant difference between gifted and normal school students in the whole scale of school quality of life and opportunity subcomponent. Also, based on the calculated beta coefficients, it can be concluded that the relationship between the whole scale of psychological capital and the hope component with the quality of school life is stronger among students of ordinary schools than gifted schools.
خلاصه ماشینی:
2310 بررسی رابطه ی بین سرمایه روان شناختی و کیفیت زندگی در مدرسه با نظر به نوع مدرسه موردمطالعه : مقایسه دانش آموزان مدارس عادی و تیزهوش شهر سنندج استادیار، گروه روان شناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه / هوشنگ گراوند لرستان ، خرم آباد، ایران .
نتایج آزمون t گروه های مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره نشان دادند که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی در مقیاس سرمایه روان شناختی به صورت کلی تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما ازلحاظ خرده مؤلفه امیدواری تفاوت معناداری وجود دارد.
Ghotra, McIsaac, Kirk & Kuhle 4.
González-Cabrera, Tourón, Machimbarrena, Gutiérrez-Ortega, Álvarez-Bardón & Garaigordobil 2.
Santisi, Lodi, Magnano, Zarbo & Zammitti 3.
Carmona–Halty, Salanova, Llorens & Schaufeli 3.
یافته ها برای مقایسه میانگین سرمایه روان شناختی، در بین دانش آموزان مدارس عادی و تیزهوش ، از آزمون تی گروه های مستقل استفاده گردید که نتایج آن در قالب جدول شماره ١ نشان داده شده است .
برای مقایسه میانگین خرده مقیاس های کیفیت زندگی مدرسه (رضایت عمومی، عواطف منفی، رابطه با معلم ، فرصت ، پیشرفت ، ماجراجویی، انسجام اجتماعی)، در بین دانش آموزان مدارس عادی و تیزهوش ، از آزمون های تحلیل واریانس چند متغیره استفاده گردید که نتایج آن در قالب جداول شماره ٤ نشان داده شده است .
برای شناخت رابطه بین کل مقیاس سرمایه روان شناختی و خرده مؤلفه های آن با کیفیت زندگی مدرسه دانش آموزان مدارس تیزهوش و عادی از تحلیل رگرسیون ساده و چندگانه استفاده شده است که نتایج آن در جداول شماره ی ٥ الی ٧ منعکس شده است .