چکیده:
هدف : موضوع «میزان آشنایی طلاب با شرایط ، وظایف و اختیارات ولایت فقیه با تاکید بر اندیشه امام خمینی(ره )» با هدف تحلیل میزان آشنایی یا عدم آشنایی طلاب با ولایت فقیه ، مورد پژوهش قرار گرفت . روش شناسی پژوهش : روش تحقیق پیمایش است و مبتنی بر اطلاعات کتابخانه ای و پرسش نامه میباشد؛ پس از بررسی و معرفی شاخص های ولایت فقیه در ابعاد مذکور، پرسش نامه ساخته شد و داده های جمع آوری شده با کمک نرم افزار SPSS ورژن ٢٢ و با استفاده از روش تحلیل آماری داده های کمی و تکنیک تحلیل آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها: یافته ها نشان میدهد، میزان آشنایی طلاب با شرایط ٦٥، با وظایف ٧٦ و با اختیارات ولایت فقیه ٧٧ درصد و در مجموع ٧١ درصد است . یافته دیگر پژوهش این است که چهار متغیر زمینه ای در میزان آشنایی طلاب با ولایت فقیه تاثیر نداشته ولی چهار متغیر دیگر موثر بوده است . نتیجه گیری: در این پژوهش ، جنبه های قوت و ضعف میزان آشنایی طلاب با کمک چهارده گویه در سه شاخص سنجش شرایط ، وظایف و اختیارات ولایت فقیه ، مشخص شد؛ آشنایی طلاب با دو گویه ضعیف ، با دو گویه دیگر متوسط ، با شش گویه خوب و با چهار گویه عالی بود که در مجموع ، خوب ارزیابی شده است . نظر به اهمیت موضوع ، انتظار محقق از عوامل جامعه پذیری سیاسی از جمله حوزه علمیه در حفظ و انتقال باور ولایت فقیه به طلاب ، بیش از این میزان بوده است
AbstractObjective: The subject of "students 'familiarity with the conditions, duties and powers of Velayat-e-Faqih with emphasis on the thought of Imam Khomeini (ra)" was researched with the aim of analyzing the extent of students' familiarity or lack of familiarity with Velayat-e-Faqih.Research Methodology: The research method is survey research method and is based on library information and questionnaire; After reviewing and introducing the indicators of Velayat-e-Faqih in the mentioned dimensions, a questionnaire was created and the collected data were collected with the help of SPSS software version 22 and using the statistical analysis method of quantitative data and the statistical analysis technique of the case. Analyzed.Findings: The research findings show that the level of students' familiarity with the conditions of 65, with 76 duties and with the authority of Velayat-e-Faqih is 77% and in total 71%. Another finding of the study is that four contextual variables did not affect the level of students' familiarity with Velayat-e-Faqih, but the other four variables were effective.Conclusion: In this study, the strengths and weaknesses of students' familiarity with the help of fourteen items in three indicators to assess the conditions, duties and powers of Velayat-e-Faqih were identified; The students were familiar with two weak items, with two other average items, with six good items and with four excellent items, which were evaluated as good in total. Due to the importance of the issue, the researcher's expectation from the factors of political socialization, including the seminary, in maintaining and transmitting the beliefs of Velayat-e-Faqih to the students, has been more than this.
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري: در اين پژوهش ، جنبه هاي قوت و ضعف ميزان آشنايي طلاب با کمک چهارده گويه در سه شاخص سنجش شرايط ، وظايف و اختيارات ولايت فقيه ، مشخص شد؛ آشنايي طلاب با دو گويه ضعيف ، با دو گويه ديگر متوسط ، با شش گويه خوب و با چهار گويه عالي بود که در مجموع ، خوب ارزيابي شده است .
نظر به گستردگي مباحث مربوط به موضوع ولايت فقيه و ضرورت رعايت اختصار در تدوين مقاله و انتخاب مباحث مهم از موضوع مذکور، پرسش اصلي اين است که ميزان آشنايي طلاب سطوح مختلف حوزه هاي علميه با شرايط ، وظايف و اختيارات ولايت فقيه چقدر است ؟ در مطالعه اکتشافي روشن شد که در اين موضوع با رويکرد جامعه شناسي سياسي و با تأکيد بر انديشه امام خميني(ره ) به ويژه با شاخص بندي ابعاد موضوع ولايت فقيه ، تحقيقات و آثار علمي قابل توجهي وجود ندارد.
البته در خصوص موضوع ولايت فقيه تاکنون ده ها کتاب و مقاله به صورت مستقل و غيرمستقل توسط اشخاص حقيقي و حقوقي منتشر شده است ؛ که تمرکزشان بر ابعاد نظري فلسفه سياسي و فقه سياسي است ؛ اما وجه تمايز اين پژوهش با تحقيقات گذشته و تمرکز آن بر شاخص بندي ابعاد ولايت فقيه و بررسي ميزان آگاهي طلاب از شرايط ، وظايف و اختيارات ولايت فقيه با محوريت انديشه حضرت امام (ره ) با روش پيمايش است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) برابر داده هاي جدول بالا، حدود ٨٨ درصد طلاب با گويه سه آشنايي دارند؛ که عالي ارزيابي مي شود؛ يعني اکثر طلاب به خوبي آگاهي دارند که حفظ دين و جامعه اسلامي ، افتا، قضاوت و ولايت از وظايف اصلي ولي فقيه است .