چکیده:
مطالعه تطبیقی، عملی برای مقایسه میان مشابهتها و تفاوتهایِ طرفین یا طرفهای تطبیق است و یکی از فوائد آن، گرهگشایی از نقاط مبهم و دستیابی به مطالبی نو است. محل زایمان مریم(س)، یکی از این مسائل است که بررسی تطبیقی آن، از فایده مزبور مستثنی نیست. بر این پایه، پِژوهش حاضر با بهره-گیری از روش تطبیقی و تحلیل دادههای بدست آمده، به مقایسه میان دو روایتِ قرآنی و انجیلی از محل زایمان مریم پرداخته و از گذرگاه این مقایسه، نقطه اشتراکی را، در «تولد مسیح در روستای بیتلحم» عنوان میکند. اما درباره نقاط افتراقی بیان میدارد که از نگاه اناجیل، این زایمان در آخور یا یک غار، و با همراهی یوسف نجار اتفاق افتاده اما از نگاه قرآن، مریم(ع) در هنگام زایمان تنها بوده و دقیقا در زیر یا کنار خرمابُنی، مسیح(ع) را بهدنیا آورده است. با این حال، -در رابطه با نقاط اشتراکی-میتوان«زایمان در یک غار و کنار نخلِ خرمایی» را نیز از اناجیل و تفاسیر قرآن برداشت کرد. و در تحلیل پیوند میان این زایمان با درخت نخل میتوان به نکات ذیل رسید: 1- خرما دادنِ نخلِ خشک، باردار شدن خارقالعاده مریم را تأیید میکند. 2- خرمابُن، درختی پاک است و زایمان مریم در زیر آن، افتراءزدائی از اوست. 3- این زایمان، عروج عیسی(ع) را نشان میدهد چرا که نخل، نماد عروج است. 4- خرما برای نفساء، غذایی مفید و انرژیبخش است.
the present study using a comparative method and analysis of the obtained data, has made a comparison between two Qur'anic and Biblical narratives from the place of Mary's birth, and through this comparison, the common point in "The birth of Christ in the village" "Bethlehem," he says. As for the different points, he states that according to the Gospels, this delivery took place in a manger or a cave, accompanied by Yusuf Najjar, but according to the Qur'an, Maryam was alone at the time of delivery and just below or next to the date palm. He brought Christ into the world. However, in relation to commonalities, "childbirth in a cave and next to a palm tree" can also be deduced from the Gospels and interpretations of the Qur'an. And in analyzing the connection between this birth and the palm tree, the following points can be reached: 1- The giving of dried palms confirms the extraordinary pregnancy of Maryam. 2- The date palm is a pure tree and the birth of Mary under it is to defame her. 3- This birth shows the ascension of Jesus because the palm is a symbol of ascension. 4- Dates are useful and energizing food for breathing.
خلاصه ماشینی:
بر این پایه، پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش تطبیقی و تحلیل دادهها، به مقایسه میان دو روایتِ قرآنی و انجیلی از محل زایمان مریم پرداخته و از گذرگاه این مقایسه، نقطه اشتراکی را در «تولد مسیح در روستای بیتلحم» عنوان میکند؛ اما درباره نقاط افتراق میگوید از نگاه اناجیل، این زایمان در آخور یا یک غار و با همراهی یوسف نجار اتفاق افتاده است؛ ولی از نگاه قرآن، مریم’ هنگام زایمان تنها بوده و دقیقاً در زیر یا کنار خرمابُنی، مسیح× را به دنیا آورده است.
ازآنجاکه قصه مربوط به محل زایمان مریم - با توجه به اشتراکیبودن آن در اسلام و مسیحیت- در اناجیل نیز باید دنبال شود، مقاله حاضر بهدنبال آن است که با رجوع به اناجیلِ رسمی و غیررسمی مختلف، محل این زایمان را جستجو کند و مقایسهای تطبیقی میان آن با روایت قرآنیاش صورت دهد و آنگاه- با تکیه بر روایت قرآنی- به تحلیل زایمان حضرت در زیر درخت نخلِ خرما بپردازد.
قول سوم را شاید بتوان با «افراته» که نام سابق بیتاللحم است (نک: هاکس، 1377، ص82)، در یک راستا تفسیر کرد تا با دیدگاه چهارم منطبق شود و نیز میتوان آن را جزئی از قول دوم قرار داد؛ اما درباره محل زایمان مریم – طبق برخی اقوال- «مکانا قصیّا» در این آیه با «مکانا شرقیا» (مریم، 16) یکی است که در آنجا نیز از فعل «انتبذت» استفاده شده است؛ چنانکه گفتهاند، این «مکان شرقی»، همان سمت شرقی محراب بوده، که مریم÷ بهدورترین نقطه آن میرود (نک: طبری، 1412ق، ج16، ص 50).