چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه این الگو در سطح مدیران هنرستانهای فنی و حرفه ای صورت گرفته است. پژوهش به روش آمیخته اکتشافی و با رویکرد داده بنیاد از نوع خود ظهور انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را در بعد کیفی، همه خبرگان عرصه تعلیم و تربیت و در بعد کمی، مدیران هنرستانهای فنی و حرفهای شهرستانهای استان تهران به تعداد (224 نفر) تشکیل می دهند. روش نمونه گیری در بعد کیفی روش آگاهانه ازنوع هدفمند گلوله برفی و دربخش کمی، روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای است. حجم نمونه در مصاحبه با 18 نفرخبره به اشباع نظری رسید و در بعد کمی بر اساس فرمول مورگان، تعداد( 141 )نفر تعیین شد. ابزار سنجش در بعد کیفی فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که بعد از پایان مراحل کدگذاری باز ، محوری و انتخابی، توسط خبرگان تایید شد . اعتبار پرسشنامه در بخش کمی از طریق آلفای کرونباخ اندازه گیری شد، آلفای کل برابر با 98/0 بود.. تجزیه وتحلیل داده ها در بعد کیفی، به مدد کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی در قالب توصیف و تحلیل داده ها صورت گرفت. یافته های پژوهش بعد دانش، نگرش، توانایی های فکری وذهنی، توانایی های مدیریتی، مهارت های مدیریتی عملکردی، مهارت های میان فردی، مهارت های مدیریتی تعالی و بهبود، مهارت های رهبری تحول آفرین، مهارت های حرفه ای و شغلی، ویژگی های روان شناختی و شخصیتی را به عنوان ابعاد 10 گانه الگوی توسعه حرفه ای با 39 مولفه و320 شاخص، شناسایی و تایید کرد.
The present study aims to provide this model at the level of directors of technical and vocational colleges. The research has been carried out in an exploratory mixed method with a data-driven approach of self-emergence. The statistical population of the present study in the qualitative dimension, all experts in the field of education and in the quantitative dimension, the directors of technical and vocational colleges in the cities of Tehran province (224 people). Sampling method in qualitative dimension is the conscious method of targeted snowball type and in quantitative part is stratified random sampling method. The sample size in the interview with 18 experts reached theoretical saturation and in a quantitative dimension based on Morgan's formula, the number (141) was determined. The assessment tool was semi-structured in the qualitative dimension of the interview formWhich was approved by experts after the completion of open, pivotal and selective coding steps. The validity of the questionnaire was measured in quantitative part through Cronbach's alpha, the total alpha was equal to 0.98. Data analysis in qualitative dimension, with the help of open, axial and selective coding and in the quantitative part in the form of data description and analysis. done. Research Findings: Knowledge, Attitude, Intellectual and Mental Abilities, Managerial Abilities, Functional Management Skills, Interpersonal Skills, Management Excellence and Improvement Skills, Transformational Leadership Skills, Professional and Job Skills, Psychological Characteristics Identified and confirmed cognition and personality as the 10 dimensions of the professional development model with 39 components and 320 indicators.
خلاصه ماشینی:
شناسايي ابعاد، مؤلفه ها و شاخص هاي سازنده الگوي توسعه حرفه اي مديران هنرستان ها فني و حرفه اي و ارزيابي آن ازنظر خبرگان و کاربران (موردمطالعه ، آموزش وپرورش شهرستان هاي استان تهران ) عليرضا کمرئي ١، فاطمه حميدي فر٢*، عباس خورشيدي ٣، اميرحسين محمودي ٤ و مهدي شريعتمداري 5 چکيده اصلاح و بهبود مدرسه از طريق توسعه شايستگيهاي مديران مدارس ، عملـي تـرين گزينـه بـراي ايجاد تفاوت قابل ملاحظه در آموزش وپرورش است .
Craft پيشينه پژوهش در مورد توسعه حرفه اي مديران پژوهش هاي داخلي و خارجي متعددي انجام شده کـه در جـدول زير به برخي از آن ها اشاره شده است : (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) الگوهاي ارائه شده توسط صاحب نظـران ، بـا توجـه بـه اينکـه اغلـب بـراي سـازمانهايي غيـر از آموزش وپرورش تدوين شده اند، قابليت کمي براي تعمـيم در سـطح هنرسـتان هـاي فنـي حرفـه اي و کاردانش را دارند، اين در شرايطي است که آموزش وپرورش در اين زمينه از يک طرف نيازمند الگوي بومي و همسو با تعابير به کار رفته در اسناد تحولي نظام از جمله ، مبـاني نظـري نقشـه جـامع علمـي کشور (١٣٨٩) است و از طرفي اغلب الگوها، در تبيين ابعاد، مؤلفـه هـا و شـاخص هـا، کفايـت لازم را ندارند.
Volume 27, September 2020, 100327 Nguyen,Cuong Huu (October 2018), an Investigation of Professional Development among Educational Policy-Makers, Institutional Leaders and Teachers, Management in Education, Project: Human resource evelopment for higher education quality assurance systems, The University of New South Wales, Sydney, Australia Nolan, James, Hoover, Linda .