چکیده:
در این مقاله، مدل مفهومی مخاطب پنداری، در مورد نحوه نگاه صاحب منصبان به مخاطبان و رسانه ها (موردنگاری کشور ایران) ارائه می شود. مخاطب پنداری، مفهومی است که به مجموعه تصورات و دیدگاه ها درباره رسانه ها و مخاطبان اطلاق می شود. این نوع نگاه، از این تفکر نشات می گیرد که نقش و نحوه عملکرد رسانه ها نیز همچون منبر[1] است.
مدل مذکور با استفاده از نتایج پژوهشی استخراج شده که طی سال های 2005 تا 2010 (سپنجی، 1389) انجام شد. در این پژوهش، بیش از 10370 دیدگاه و سخن از صاحب منصبان پیش گفته استخراج شد. این دیدگاه هابه 371 گزاره تبدیل و پس از آن گزاره ها با شیوه های کمی و کیفی مورد تحلیل قرار گرفت.
سه مولفه اصلی مدل مخاطب پنداری در قالب دو زیر بخش عبارتند از:
1-الف) تاثیرات وعملکردهای منفی رسانه ها بر افراد آن سوی رسانه ها، مبتنی بر ذهنیت مخاطب پندار؛
ب) توقعات پدرسالارانه و عملکردی از رسانه ها برای تاثیر بر مخاطبان، مبتنی بر ذهنیت مخاطب پندار؛
2- نحوه نگاه به رسانه ها مبتنی بر ذهنیت مخاطب پندار.
هر یک از این دو بخش نیز به زیرمولفه هایی تقسیم می شود.
In this article, the conceptual model of audience perception is presented on how officials look at the audience and the media (case study of Iran). Audience is a concept that refers to a set of perceptions and views about media and audiences. This kind of view stems from the idea that the role and function of the media is the same as the pulpit. The model was extracted using research results conducted from 2005 to 2010 (Spanji, 1389). In this study, more than 10,370 views and words were extracted from the aforementioned officials. This view was converted into 371 propositions and then the propositions were analyzed in quantitative and qualitative ways. The three main components of the audience perception model in the form of two sub-sections are: 1-a) The negative effects and functions of the media on people beyond the media, based on the mentality of the imaginary audience; B) patriarchal and functional expectations from the media to influence the audience, based on the perception of the audience; 2- How to look at the media based on the mentality of the imaginary audience. Each of these two sections is also divided into subcomponents.
خلاصه ماشینی:
بـه ایـن ترتیـب کـه بخـش هـای مختلـف سـخنان صاحب منصبان مورد نظر در این پژوهش ، با توجه بـه دسـتور العملـی کـه بـرای ایـن کـار پژوهشی طراحی شد (سپنجی، ١٣٨٩)، به گزاره هایی که اهداف پـژوهش را محقـق سـاخته و نشان گر دیدگاه های مبتنی بر مخاطب پنداری یـا کارکردهـای مـرتبط رسـانه هـا در ایـن خصوص است ، تقطیع شده اند.
٥. شرح بخش اول مدل مخاطب پنداری الف ) تاثیرات و عملکردهای منفی رسانه ها بر افراد آن سوی رسانه ها با توجه به دیدگاه های صاحب منصبان فرهنگی - اجتماعی ایران ، افراد آن سـوی رسـانه یـا همان مخاطبان از شش جنبه ذیل ، تحت تاثیرات و عملکردهای منفی رسانه هـا قـرار دارنـد (لازم بــه ذکــر اســت کــه ترتیــب ذیــل صــرفا براســاس ترتیــب مضــمون هــا در کدنامــه پژوهش است ): الف -١) مباحث دینی: یعنـی رسـانه هـا ایـن قابلیـت را دارنـد کـه دیـن مخاطبـان را موردهجوم قرار دهند و بر کیفیت و نحوه دینـداری مـردم تـاثیر بگذارنـد.
٦. شرح بخش دوم مدل مخاطب پنداری: نحوة نگـاه بـه رسـانه هـا، از دیـد صاحب منصبان فرهنگی - اجتماعی ایران در بخش واپسین این مبحث لازم است به اساسی ترین ابعاد و ویژگی هـای عـام "رسـانه "، براساس دیدگاه های افراد فوق هم پرداخت که در عمل همین موارد می توانـد دلایـل نگـاه مخاطب پندارانه آنان به افراد آن سوی رسانه نیز باشد.