چکیده:
کارآفرینی فرایندی است که نقش حیاتی در تداوم رشد و توسعة ملی و حتی اقتصاد جهانی ایفا میکند. یکی از عوامل مؤثر در کارآفرینی، خودکارآمد بودن است که این عامل عنصری حیاتی در زمینة کارآفرینی است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارائه و اعتبارسنجی الگوی خودکارآمدی کارآفرینانه در آموزش عالی انجام شده است. مطالعه حاضر از منظر هدف یک پژوهش کاربردی است که با روش آمیخته صورت گرفته است. همچنین از نظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها یک پژوهش پیمایش مقطعی است. جامعه آماری بخش کیفی شامل 16 نفر از خبرگان تجربی و نظری در حوزه مورد مطالعه است. در بخش کمی نیز از دیدگاه 384 نفر از دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان (1399-1400) استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته است. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کیفی محتوا با نرمافزار MAXQDA، مدلسازی ساختاری-تفسیری با نرمافزار MICMAC و حداقل مربعات جزئی با نرمافزار SMART PLS استفاده گردیده است. نتایج نشان داد تاثیر محتوای آموزشی بر آموزش کارآفرینانه با مقدار 590/0 و آماره t، 283/5 و تاثیر مولفه حمایت آموزشی بر آموزش کارآفرینانه با مقدار 511/0 و آماره t 021/5 مورد تایید است. آموزش کارآفرینانه بر مهارتهای فنی با مقدار 855/0 و آماره t، 871/9 تاثیرگذار و همچنین تاثیر مهارتهای ادراکی بر خودکارآمدی کارآفرینانه با مقدار 439/0 و آماره t 074/3 تایید گردید. تاثیر مهارتهای فنی بر خودکارآمدی کارآفرینانه با مقدار 388/0 و آماره t 605/2 و تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر قصد کارآفرینی با مقدار 749/0 و آماره t، 44/7 نیز تایید شد.
Entrepreneurship is a process that plays a vital role in sustaining national growth and development and even the global economy. One of the effective factors in entrepreneurship is self-efficacy, which is a vital element in the field of entrepreneurship. In this regard, the present study was conducted with the aim of presenting and validating the model of entrepreneurial self-efficacy in higher education. The present study is an applied research that has been done by mixed method. It is also a cross-sectional survey in terms of method and time of data collection. The statistical population of the qualitative section includes 16 experimental and theoretical experts in the field. In the quantitative part, the views of 384 students of Sistan and Baluchestan University (1300-1400) have been used. The data collection tool was a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire. For data analysis, content quality analysis method with MAXQDA software, structural-interpretive modeling with MICMAC software and partial least squares with SMART PLS software were used. The results showed that the effect of educational content on entrepreneurial education with a value of 0.590 and t-statistic was 5.283 and the effect of educational support component on entrepreneurial education with a value of 0.511 and t-statistic of 5.021 was confirmed. Entrepreneurial training was effective on technical skills with a value of 0.855 and t-statistic of 9.871 and also the effect of perceptual skills on entrepreneurial self-efficacy with a value of 0.439 and t-statistic of 3.074 was confirmed. The effect of technical skills on entrepreneurial self-efficacy with a value of 0.388 and a t-statistic of 2.605 and the effect of entrepreneurial self-efficacy on entrepreneurial intention with a value of 0.749 and a t-statistic of 7.44 were also confirmed.
خلاصه ماشینی:
در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارائه و اعتبارسنجی الگوی خودکارآمدی کارآفرینانه در آموزش عالی انجام شده است .
این مقوله به طور مستقیم بر قصد کارآفرینانه اثر میگذارد بنابراین نقش مهمی در تصمیم گیری افراد برای شروع یک کسب وکار ایفا میکند و در واقع اولین مرحله فرآیند کارآفرینی است (امیری، ١٣٩٨).
مطالعه حاضر به این پرسش کلیدی پاسخ میدهد که عوامل موجد خودکارآمدی کارآفرینانه در دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان کدامند و چه روابطی باهم دارند؟ ادبیات پژوهش خودکارآمدی مفهومی است که نخستین بار بندورا٨ در سال ١٩٨٩ آن را برای تبیین نظریه شناختی اجتماعی خود ارایه داد و آن را پیش شرط اساسی برای شکوفایی استعدادهای پنهان کارآفرینی افراد در نظر گرفت .
روش پژوهش نوع تحقیق : این مطالعه از منظر هدف یک تحقیق کاربردی ا ست که با هدف ارائه و اعتبار سنجی الگوی خودکارآمدی کارآفرینانه در آموزش عالی صــورت گرفته اســت .
شاخص های الگوی خودکارآمدی کارآفرینانه در آموزش عالی مستخرج از مصاحبه ها به روش تحلیل کیفی محتوا در ارائه شده است .
در این مدل که خروجی نرم افزار Smart PLS اســت خلاصــه نتایج مربوط به بار عاملی اســتاندارد روابط خودکارآمدی کارآفرینانه در آموزش عالی ارائه شده است .
17 Communalities نتیجه گیری و پیشنهادها پژوهش حاضـــر با هدف ارائه و اعتبارســـنجی الگوی خودکارآمدی کارآفرینانه در آموزش عالی (مورد مطالعه : دانشـــگاه سیستان و بلوچستان ) انجام شده است .