چکیده:
زمینه: حضور مدیران اخلاقمدار میتواند اثرهای گستردهای برای سازمان داشته باشد. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط رهبری اخلاقی با خودکارآمدی، احترام و رابطه بین مدیران و کارکنان در مدیران و حسابداران صنعتی استان هرمزگان است. رهبری اخلاقی نمود رفتار مناسب در اعمال شخصی و روابط میان فردی و گسترش چنین رفتارهایی بهوسیله ارتباطهای دوجانبه، تشویق و تصمیمگیـری است. خودکارآمدی نیز به باور فرد از قابلیتهای خود برای موفقیت، اشاره دارد. همچنین، احترام بهصورت چیزی که نشاندهنده قضاوت فرد از وضعیت خود در گروه است، تعریف میگردد. رابطه مدیران و کارکنان نیز بیانگر کیفیت روابط آنان است.
روش: این پژوهش کاربردی بوده و جامعه آن را کل مدیران و حسابداران صنعتی استان هرمزگان تشکیل میدهد. همچنین، دوره زمانی موردمطالعه سال 1396 است. نمونه برگزیده شامل 106 نفر است که با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخابشدهاند. برای بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استفاده شد.. برای آزمون فرضیههای پژوهش نیز پس از بررسی نرمال بودن دادهها، از رگرسیون خطی استفاده شد.
یافتهها: یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان میدهد که بین رهبری اخلاقی و خودکارآمدی، احترام و رابطه بین مدیران و کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان ادعا نمود که با افزایش سطح رهبری اخلاقی، خودکارآمدی، احترام و کیفیت رابطه بین مدیران و کارکنان افزایش خواهد یافت. درنتیجه، پیشنهاد میشود که برای افزایش سطح خودکارآمدی، احترام و رابطه بین مدیران و کارکنان که مقوله بااهمیتی در کارایی سازمانی است، به رهبری اخلاقی توجه ویژه شود.
Background: The presence of ethical managers can have far-reaching effects on the organization. The purpose of this study is to investigate the relationship between ethical leadership and self-efficacy, respect and the relationship between managers and employees in managers and industrial accountants of Hormozgan province. Ethical leadership is the expression of appropriate behavior in personal actions and interpersonal relationships, and the spread of such behaviors through reciprocal communication, encouragement, and decision-making. Self-efficacy also refers to a person's belief in their ability to succeed. Respect is also defined as something that reflects an individual's judgment of his or her position in the group. The relationship between managers and employees also reflects the quality of their relationship.
Method: This research is applied and its population consists of all managers and industrial accountants of Hormozgan province. Also, the period of study is around 2017. The selected sample consists of 106 people who were selected using available sampling. A questionnaire was used to examine the research variables. Linear regression was used to test the research hypotheses after examining the normality of the data.
Results: The findings of the research hypothesis test show that there is a positive and significant relationship between ethical leadership and self-efficacy, respect and the relationship between managers and employees.
Conclusion: According to the research findings, it can be claimed that with increasing the level of ethical leadership, self-efficacy, respect and quality of the relationship between managers and employees will increase. As a result, it is suggested that special attention be paid to ethical leadership to increase the level of self-efficacy, respect and relationship between managers and employees, which is an important category in organizational efficiency