چکیده:
امروزه چگونگی تعامل در بخشهای مختلف جامعه، نقش مهمی در پویایی آنها دارد. تیمهای بزرگسالان یکی از گروههایی است که میزان تعامل و عوامل موثر در آن نقش مهمی در موفقیت احتمالی آن دارد؛ لذا در پژوهش حاضر با انتخاب جامعه آماری از استان تهران این مسئله بررسی شده است. روش پژوهش به شکل (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و صاحب نظران آموزش و پرورش شهر تهران بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع 21 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. گروه دوم از جامعۀ آماری، شامل تمامی کارکنان وزارت آموزش و پرورش شهر تهران در سال 1398 بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 313 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش گردآوری دادهها با روش کتابخانهای، مصاحبه نیمهساختاریافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) انجام شد. در بخش کیفی نتایج مصاحبه کدگذاری شد و در بخش کمی نیز به منظور توصیف ویژگیهای جمعیتشناسی و متغیرهای پژوهش از آمار توصیفی و از شاخصهای درصد فراوانی، جدول و نمودار استفاده شد. در بخش استنباطی نیز به منظور آزمون سوالات پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری، آزمون t تکنمونهای و از نرمافزارهای SPSS-v23، Smart Pls-v2 و Lisrel-v8 استفاده شد. نتایج نشان داد مولفههای تشکیلدهندۀ زبان ایدهآل و گفتمانهای غالب شامل هژمونی و تثبیت معنا، هویت، مفصلبندی، دال مرکزی، گفتمان، زنجیره هم ارزی، ضدیت و غریت، ساختارشکنی و دال تهی بود. همچنین مولفههای تعاملات تیمی بر اساس فلسفه تحلیلی شامل فرایند، نتایج، یادگیری تیمی، رهبری تحولگرا، انعکاسگری تیمی، شایستگی حرفهای، اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی بود. همچنین نتایج نشان داد زبان ایدهآل و گفتمانهای غالب بر بهبود تعاملات تیمی بزرگسالان بهزعم فلاسفه تحلیلی تاثیر دارد. همچنین مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود.
اهداف پژوهش
بررسی تاثیر زبان ایدهآل و گفتمانهای غالب بر بهبود تعاملات تیمی بزرگسالان استان تهران بهزعم فلاسفه تحلیلی به منظور ارائه مدل.
بررسی آرامش و صلح در صحنههای نگارگری.
سوالات پژوهش
زبان ایدهآل و گفتمانهای غالب با تحلیل فلسفی چه نقشی در تعاملات تیمی بزرگسالان استان تهران دارد؟
گفتمان تعاملی در صحنههای نگارگری با محوریت آرامش و صلح چگونه است؟
The research method was mixed (qualitative-quantitative) exploratory. The statistical population of the qualitative part of the study included academic experts and education experts in Tehran who were selected as the sample size by purposive sampling method and saturation principle of 21 people. The second group of the statistical population included all employees of the Ministry of Education in Tehran in 1398. By stratified random sampling, 313 people were selected as the sample size. In this study, qualitative and quantitative parts were used to analyze the data. In the qualitative part, the results of the interview were coded, and in the quantitative part, descriptive statistics were used to describe the demographic characteristics and research variables, and frequency indices, tables and graphs were used. In the inferential part, modeling was used to test research questions. Structural equations, one-sample t-test and SPSS-v23, Smart Pls-v2 and Lisrel-v8 software were used. The results showed that the components of the ideal language and dominant discourses included hegemony and consolidation of meaning, identity, articulation, central signifier, discourse, equivalence chain, opposition and otherness, deconstruction and empty signifier. Also, the components of team interactions based on analytical philosophy included process, results, team learning, transformational leadership, team reflection, professional competence, job motivation and organizational commitment. The results also showed that the ideal language and dominant discourses have an effect on improving adult team interactions according to analytical philosophers. Also, the research model had a good fit.