چکیده:
هنر، دین و فلسفه با یکدیگر دارای روابط عمیقی هستند. فلسفۀ هگل یکی از مظاهر آمیختگی این سه مقوله است. هنر مجسمهسازی را میتوان یکی از جلوهگاههای این نوع هنر دانست. در این پژوهش از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. روش پژوهش مورداستفاده روش استنتاجی فرانکناست. در این روش در ابتدا محقق به استنتاج اصل تربیتی از هدف غائی و گزارۀ واقعنگر مبنایی پرداخته و سپس به استنتاج روش تربیتی از اصلی که در استنتاج پیشین به دست آمده و گزاره واقعنگر مصداقی پرداخته است. حوزۀ پژوهش شامل کتابهای هگل، سایر منابع و پژوهشها حول محور مفاهیم زیباشناسی هگل، مبانی نظری زیباشناسی وی و زمینههای تربیتی آن است. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که بیان ژرفترین ارزشهای ذاتی هر تمدن و آشکارسازی ایده مطلق ازجمله اهداف اساسی تربیت زیباشناسی استنتاج شده از نظرات هگل است که نیل به آن در گرو استفاده از اصولی چون شیوۀ بیان ارزشهای ذاتی هر تمدن متناسب با دورۀ تاریخی خود است که شیوۀ بیان هنری، دینی و فلسفی و ارتباط آنها با یکدیگر از روشهای رسیدن به این اهداف و اصول است. همچنین رساندن انسان به حد کمال و حقیقت غایی از دیگر اهداف اساسی تربیت زیباشناسی هگل است که انتقال و اشاعه باورهای دینی از اصول آن و استفاده از قالبهای هنری سمبولیک، کلاسیک و نمادین به منظور بیان اعتقادات دینی ازجمله روشهای آن است.
اهداف پژوهش
استنتاج اهداف تربیت زیباشناختی هگل با بررسی قالبهای هنری دین در زیباشناسی وی.
استنتاج اصول تربیت زیباشناختی هگل با بررسی قالبهای هنری دین در زیباشناسی وی
سوالات پژوهش
کدام اهداف تربیت زیباشناختی را میتوان از اندیشههای هگل استنتاج کرد؟
کدام روشهای تربیت زیباشناختی را میتوان از اندیشههای هگل استنتاج کرد؟
This study analyzed the artistic forms of religion in Hegel’s aesthetics and its educational implications. First, the relationship among art, religion, and philosophy and their positionin Hegel’s aesthetics were discussed. Then, the artistic forms of religion in Hegel’s aesthetics were explained, and finally, educational implications,which can be used in the educational system,were deducted from the discussion.This study used purposive sampling and Frankena's deductive model.In this model, first, the educational principle was deducted from the ultimate goal andrealistic basic proposition. Then, the educational principle was deducted from the principle obtained from the previous deduction and realistic extensional proposition.The study scope included Hegel's books and other sources and studies conducted on the concepts and theoretical foundations of Hegel’s aesthetics and its educational implications.Findings showed that expressing the most profound intrinsic values of any civilization and revelation of the absolute idea are among the basic goals of aesthetic education deducted from Hegel's views. Achieving these goals involves using such principles as the manner of expressing the intrinsic values of any civilization corresponding to its historical period. The manner of artistic, religious, and philosophical expressions and their relationship with one other play a part in achieving the said goals and principles.Leading man toward perfection and the ultimate truth are among other major goals of Hegel's aesthetic education whose principles are propagation and transmission of religious values, which are achieved through different methods such as using classical and symbolic art forms to express religious values.