چکیده:
امروزه سینما یکی از مهمترین سرگرمیهای افراد در جوامع است؛ نوعی سرگرمی که با هنر و فضای هنری و زیباییشناختی عجین شده است. بررسی مقوله زیباییشناختی فضاهای سینمایی براساس نظریات مدرن میتواند در ایجاد درک نوین از این هنر و کاربردهای آن موثر باشد. تحقیقات میانرشتهای، فضایی را بین رشتههای مشارکتکننده ایجاد میکند و بر حیطههای همپوشانی میان رشتهها تمرکز میکند. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر دادههای منابع کتابخانهای به رشتۀ تحریر درآمده است. در این تحقیقات، روابط کاملا نسبی و طرفین مشارکتکننده میتوانند از فرضیات و میانرشتهای دخیل، به تناسب بهرهمند شوند. شهر و سینما بهعنوان دو محصول مدرنیته دارای تشابهات و وجوه اشتراکی هستند که زمینه مطالعات بینارشتهای را فراهم میآورد. یکی از خصوصیات مدرنیته ایجاد شخصیت پرسهزن در شهر است، پرسهزن فردی است که با فراغت بال در شهر قدم میزند و بدون هیچ هدفی به کشف میپردازد. تماشاگر سینما را نیز میتوان به نوعی پرسهزن در دنیای فیلم دانست، وی در فرآیند تماشای فیلم در دنیایی دیگر سیر میکند؛ دنیایی که آغاز و پایان مشخصی ندارد و مسیر آن از طریق زوایای دوربین و نگاه کارگردان شکل میگیرد.
Interdisciplinary research creates a gap between the participating disciplines and focuses on areas of overlap between disciplines. In this research, the relationships are completely relative and the participant parties can proportionally benefit from the assumptions and the involved interdisciplinary. City and Cinema are two products of modernity that have similarities and a lot in common which provide the basis for interdisciplinary studies. Creating a flanuer character in the city is one of the characteristics of modernity; flanuer is a person who walks freely and discovers the city with no special purpose. In the world of movies and films, the cinemagoers can also be considered as a kind of flanuer; they are in another world while watching a movie; a world that has no definite beginning and end and its path is formed through the angles of the camera and the look of the director.This article seeks to explore the aesthetic and social situations of cinematic spaces based on the theories of Walters Benjamin.