چکیده:
مقدمه و هدف: معلم کارآفرینی طی دهه گذشته توجه زیادی را در سطح جهانی به خود معطوف داشته است و چگونگی ترکیب حرفه معلمی و کارآفرینی مبهم است. هدف این پژوهش شناسایی ویژگی و مهارتهای معلم کارآفرینان است. به منظور تحقق این هدف با استفاده از روش فراترکیب به بررسی منظم و سیستماتیک ادبیات این موضوع پرداخته و به شیوه تماتیک ترکیبی تجزیه و تحلیل منابع مطالعاتی صورت گرفته است. نتایج پژوهش در چهار بعد ویژگیهای شخصی با 8 تم، رفتارهای کارآفرینانه 11 تم، تخصص معلمی 5 تم و رهبری10 تم تفکیک شده است. در بعد ویژگی شخصی معلم کارآفرینان افراد دارای، خلاقیت، دانش، یادگیرندگی، پایداری و استقامت، فعال، همدل، شناخته شده به عنوان الگوی اخلاقی، دارای تعهد و مسئولیت نسبت به جامعه و انگیزه اجتماعی شناخته میشوند. همچنین معلمان کارآفرینان ویژگیها و تلاشهای کارآفرینانه چون داشتن نوآوری مستمر و خلق ارزشهای آموزشی، حل مسئله (شناسایی فرصتها)، ریسک پذیری، مهارت شبکه سازی و کسب و کار، جذب یادگیرنده/ مخاطب، جذب سرمایه و منابع، و داشتن رویا مشترک و به دنبال آن ایجاد مشترک را از خود نشان میدهند. در تم تخصص معلمی معلم کارآفرینان به عنوان متخصصان تدریسی در نظر گرفته میشوند که در یک یا چند مولفه تدریس چون روش تدریس نوآورانه، شیوه ارزیابی، مدیریت کلاس سرآمد هستند. همچنین آنها چون رهبران آموزشی دانش آموزان و همکاران و سیاستهای آموزشی را تحت تاثیر میگذارند، اجتماعات یادگیری حرفهای با رویکرد ارشادگری متقابل راه اندازی میکنند، راهبری تیم نوآوری را برعهده میگیرند و چشم اندازهای تازهای از آموزش و یادگیری را شکل میدهد، نتایج این پژوهش میتواند مبنایی برا کارهای علمی جدید در این حوزه باشد و فرآیند حمایت از معلم کارآفرینان فعلی را تسهیل و زمینه توسعه معلم کارآفرینان جدید را فراهم کند.
the teacherpreneurship has received a lot of attention globally over the past decade, ahow the teaching profession and entrepreneurship combine is unclear. the purpose of this study is to identify the characteristics and skills of teacherpreneurs. in order to achieve this goal, the literature on this issue has been and systematically reviewed using the metasynthesis method, and study sources have been analyzed in a synthesis thematic manner. the research results are divided into four dimensions of personal characteristics with 8 themes, entrepreneurial behaviors with 11 themes, teacher specialization with 5 themes and leadership with 10 themes. in terms of the personal characteristics of the teacherpreneurs, are people with creativity, knowledge, learning, resistance , active, empathetic, known as a moral role model, with commitment and responsibility to society and social motivation. teacherpreneurs are also entrepreneurial traits and efforts such as ongoing innovation and educational value creation, problem solving (identifying opportunities), risk-taking, networking and business skills, learner / audience engagement, capital and resource engagement, they have a common dream and then create a common creation. in the teacher specialty theme, teacherpreneurs are considered as teaching specialists who excel in one or more teaching components such as innovative teaching methods, assessment methods, and classroom management. they also set up professional learning communities with a reciprocal guidance approach, lead an innovation team, and explore new perspectives on teaching and learning as they influence student and colleague educational leaders and educational policies. the results of this research can be a basis for new scientific work in this field and facilitate the process of supporting the current teacherpreneurs and provide the basis for the development of the new teacherpreneurs