چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ساخت فرم والد مقیاس هوشهای چندگانه برای دانشآموزان دوره اول ابتدایی و ارزیابی ویژگیهای روانسنجی آن بوده است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود. جامعۀ آماری را همۀ والدین دانشآموزان دوره اول ابتدایی شهرستان تهران تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 99-1398 شاغل به تحصیل در مدارس تحت پوشش وزارت آموزشوپرورش ایران بودند که از میان آنها، 554 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. نتایج تحلیل گویهها برای 83 گویه حاکی از آن بود که تمام گویهها کفایت لازم برای حضور در مقیاس را دارند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد ساختار هشت مؤلفهای بر اساس تحلیل مؤلفۀ اصلی و روش واریماکس که در مجموع 40 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین میکرد، مناسبترین و سادهترین ساختار برای این دادهها بود. بر اساس یافتهها، هشت عامل شناسایی شدند که عبارت بودند از: هوش میان- فردی، هوش درون- فردی، هوش موسیقیایی، هوش بدنی- جنبشی، هوش دیداری- فضایی، هوش منطقی- ریاضی، هوش طبیعتگرایی و هوش کلامی یا زبانی. تحلیل عاملی تأییدی نشانگر آن بود که ساختار تحلیل عاملی اکتشافی از شاخصهای برازش مناسبتری نسبت به ساختار عمومی تکعاملی برخوردار بود. افزون بر آن، خردهمقیاسها از ضرایب همگونی درونی مناسبی برخوردار بودند و دامنۀ آنها میان 0/53 (هوش منطقی- ریاضی) تا 0/81 (هوش طبیعتگرایی) بود. بهطورکلی، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با توجه به ویژگیهای روانسنجی مطلوب فرم والد مقیاس هوشهای چندگانه برای دانشآموزان دوره اول ابتدایی، از آن میتوان برای شناسایی هوشهای چندگانه دانشآموزان در مجموعههای آموزشی، درمانی و محیطهای بالینی در جامعه ایرانی استفاده کرد.
The purpose of this study was to develop the Multiple Intelligences Scale for Iranian elementary school students - the Parent Form - and evaluate the psychometric properties of the proposed scale. The present study had a descriptive design. The statistical population of the study was comprised of all parents of primary school students in Tehran in 2019-20 school year from among whom 554 individuals were selected by convenience sampling method. A perusal of 83 items led to the conclusion that all of them were valid enough to be included in the scale. Results of explanatory factor analysis showed that the eight-component-structure based on principal component analysis and varimax rotation, explaining 40 percent of the total variance, was the best structure. Based on the findings, eight factors were identified which were as follows: interpersonal intelligence, intrapersonal intelligence, musical intelligence, bodily-kinesthetic intelligence, visual-spatial intelligence, logical-mathematical intelligence, naturalistic intelligence and verbal or linguistic intelligence. Results of confirmatory factor analysis indicated that explanatory factor analysis had better fit indexes than one-factor structure. In addition, the subscales had sufficient internal consistency which ranged from 0.53 (logical-mathematical intelligence) to 0.81 (naturalistic intelligence). Based on research findings and regarding the optimal psychometric properties of the Multiple Intelligences Scale for Iranian Primary School Students - the Parent Form, it can be utilized for identifying multiple intelligences of Iranian students in educational settings and for therapeutical and clinical purposes.