چکیده:
دوران نوجوانی بهدلیل تغییرات چشمگیری که از نظر مسائل جنسی، عاطفی و شناختی در فرد پدیدار میشود، دورهای مهم از زندگی به شمار میآید. تغییرات هورمونی، تکمیل اندامهای جنسی و دگرگونیهای ظاهری، شرایط ویژهای را رقم میزند که افزایش میزان حساسیت و آسیبپذیری نوجوان را در پی دارد. ارائهی آگاهیهای لازم از سوی والدین و متولیان امور نوجوانان باعث کاهش خطرات و لغزشهای احتمالی در این دوره میشود. عشق از آن دسته عواطفی است که در این دوران پدیدار میشود و بهسرعت تبدیل به یکی از اصلیترین دغدغههای نوجوان میگردد. شیوهی بازتاب عشق در رمانهایی که برای مخاطب نوجوان نوشته میشود، میتواند در زمینهی آشنایی نوجوانان با این احساس و مدیریت درست آن، اثرگذار باشد. فرهاد حسنزاده از نویسندگانی است که در آثار خود به این مهم پرداخته است. در این پژوهش نحوهی انعکاس این مفهوم در آثار این نویسنده باتوجهبه الگوی رابرت استرنبرگ از عشق و تقسیمبندی هشتگانهی او از این مقوله بهشیوهی توصیفیتحلیلی بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که بهجز یک ارتباط از نوع کامل، عشقهای یکطرفه که در یکی از طرفین به حالت نبود عشق و طرف دیگر بهشکل عشق ابلهانه نمودار میشود، در کنار عشق از دو نوع رمانتیک و دلباختگی در هر دو داستان فرهاد حسنزاده نمود بیشتری دارند.
Adolescence is an important period of life because of the dramatic changes that occur in a person's sexual, emotional, and cognitive issues. Hormonal changes, complementation of the sexual organs, and facial changes bring about special conditions that increase adolescent susceptibility and vulnerability. If parents and education authorities give teens the necessary training, the potential risks of this course will be reduced Love is one of the emotions that appear during this period and become the main teenage thought The kind of representation of love in novels written for a teen audience, Helps the teenager understand and manage this problem. Farhad Hassanzadeh is one of the authors who has addressed this issue in his works. In this descriptive-analytic study, the representation of love based on Robert Sternberg's model is studied. The results show that except for a complete relationship, one-sided love, which is manifested in the absence of love on one side and stupid love on the other, romantic love and affection are seen more in Farhad Hassanzadeh's stories than in other types of loveAdolescent Novel, Sexual Maturity, Emotional Maturity, Robert Sternberg Model, Farhad Hassanzadeh
خلاصه ماشینی:
نوع شناسي بازنمايي عشق در رمان هاي نوجوان فرهاد حسن زاده براساس الگوي رابرت استرنبرگ (مطالعه ي موردي رمان هاي اين وبلاگ واگذار ميشود و عقرب هاي کشتي بمبک ) ايوب مرادي سارا چالاک چکيده دوران نوجواني به دليل تغييرات چشم گيري که از نظر مسائل جنسي، عاطفي و شناختي در فرد پديدار ميشود، دوره اي مهم از زندگي به شمار ميآيد.
در اين پژوهش تلاش خواهد شد تا ويژگيهاي عمومي عشق هاي ارائه شده از سوي فرهاد حسن زاده در آثارش باتوجه به الگوي عشق رابرت استرنبرگ دسته بندي گردد و درنهايت تبيين شود که اين نوع پرداخت به عشق ، تا چه اندازه ميتواند در ايجاد بلوغ عاطفي نوجوان و نحوه ي صحيح روبه روشدن با اين مسئله اثرگذار باشد.
همچنين شيخ حسيني (١٣٩٦) ضمن پرداختن به انواع مضمون هاي غنايي همچون توصيف ، شکواييه ، نوستالژي، مرثيه و طنز در آثار داستاني نوجوانان ، در بخش کوتاهي مفهوم عشق را در اين آثار باتوجه به الگوي استرنبرگ بررسي کرده است .
گونه شناسي نوع ارتباط لطيفه و زال در اين داستان در کنار عشق آتشين زال به فريبا که خواننده از همان آغاز در جريان آن قرار ميگيرد، با علاقه و احساسي روبه رو هستيم که نوع آن نه براي زال روشن است و نه براي خواننده .
گذشته از اين نکته ، برخي ملاحظاتي که از جانب کيوان به عنوان نوجواني آگاه و کتاب خوان در اين داستان درباره ي رابطه ي خلو و گلدونه طرح ميشود، دربردارنده ي نکات درخور توجهي درباره ي عشق براي مخاطب نوجوان رمان است : «کيوان گفت : باهاش حرف بزن .