چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی عزت نفس از طریق سبک های دلبستگی (ایمن ، ناایمن
اجتنابی و دوسوگرا) و سبک های هویت (اطلاعاتی، هنجاری، سردرگم و تعهد) دانشجویان انجام
شد. روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- مقطعی بود، به همین منظور ١٢٠ نفر از دانشجویان
کارشناسی ارشد دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد تهران مرکزی به روش نمونه
گیری داوطلبانه انتخاب شدند و به سه پرسشنامه عزت نفس آیزنگ ، سبک های دلبستگی کالینز-
رید(١٩٩٠) و سبک های هویت برزونسکی(١٩٩٢) پاسخ دادند. نتایج به دست آمده از تحلیل
رگرسیون چند متغیره همزمان و همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن با عزت
نقس رابطه مثبت و بین سبک های دلبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا و عزت نفس رابطه منفی
وجود دارد، همچنین مشخص شد که سبک دلبستگی ایمن به طور مثبت ، عزت نفس دانشجویان را
پیش بینی می کند و سبک دلبستگی دوسوگرا هم به طور منفی عزت نفس دانشجویان را تبیین می
کند. نتایج مطالعه حاضر همچنین مشخص ساخت که بین عزت نفس و سبکهای هویت اطلاعات ،
هنجاری و تعهد رابطه مثبت و معنی و دار و با سبک هویت سردر گم رابطه منفی وجود دارد
همچنین مشخص شد که سبک های هویت هنجاری و اطلاعاتی و تعهد هویت در پیش بینی عزت
نفس دانشجویان نقش دارند. مطالعات بیشتر با رفع محدودیتهای مطالعه حاضر می تواند نتایج
روشنگرانه بیشتری به همراه داشته باشد
This study aimed to predict self-esteem through attachment styles (secure, avoidant, and ambivalent) and identity styles (information, normative, confused and commitment) students was conducted. Methods This cross-sectional study , 120 students in the Master Faculty of Psychology and Educational Sciences of Tehran's Azad University to sampling were recruited and then the entire sample to self-esteem questionnaire of Eysenck , Kalynz- Reed styles attachment (1990 ) and styles identity(1992) . The results of multivariate regression analysis and Pearson correlation also indicated that secure attachment with dignity Role 1. Depatment of Psychology, Shahr-e-Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran 2. Corresponding Author, Depatment of Psychology, Shahr-e-Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
significant positive relationship between insecure attachment styles insecure and self-esteem and there is a significant negative relationship, as well as specific secure attachment was positively and significantly predict students ' self-esteem and ambivalent attachment style is both significant and negative self-esteem in students' works. This study also showed that between self-esteem and identity styles of information, normative commitment and significant positive correlation was negative and significant relationship with the style of confused identity is also clear that the normative identity style and identity intelligence and commitment in anticipation of the self-esteem of the students involved. Further studies to overcome the limitations of the study results can be enlightening to have more.
خلاصه ماشینی:
روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- مقطعی بود، به همین منظور ١٢٠ نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد تهران مرکزی به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و به سه پرسشنامه عزت نفس آیزنگ ، سبک های دلبستگی کالینز- رید(١٩٩٠) و سبک های هویت برزونسکی(١٩٩٢) پاسخ دادند.
با توجه به اینکه مطالعات صورت گرفته در این حوزه بـه خصـوص در ایـران بسـیار اندک است و مولفـه عـزت نفـس بـرای دانشـجویان در حـال تحصـیل از اهمیـت وافـری برخوردار است و همچنین متغییرهایی که در پیش بینی آن می توانند سـهمی داشـته باشـند، مطالعه حاضر ضمن تبیین رابطه بین متغییرهای مطرح شـده بـه بررسـی سـهم هـر یـک از متغییرهای سبکهای هویت (که به خصوص این مهم در مطالعات قبلی کمتـر بـدان پرداختـه شده و این امر به ویژه در مورد مولفه تعهد هویت صادق است ) و سبک هـای دلبسـتگی(به خصوص در حوزه ارتباط بین سبک دلبستگی اجتنابی و عزت نفس که نتایج یکسـانی را در اختیار قرار نداده است ) در پیش بینی عزت نفـس دانشـجویان دختـر و رفـع چـالش هـای موجود در این مسیر پژوهشی می پردازد.
شاخص های توصیفی پرسشنامه عزت نفس ، سبک های دلبستگی (ایمن ، ناایمن و دوسوگرا) و سبک های هویت (اطلاعاتی، هنجاری، سردرگم و تعهد) (به تصویر صفحه رجوع شود) برای آزمون فرضیه اصلی این پژوهش بعد از ترسیم ماتریس همبسـتگی بـین متغییرهـای مورد بررسی از روش آماری رگرسیون چند متغیری سلسله مراتبی استفاده شده است .