چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد آکسلاین بر ارزشهای اجتماعی هیجانی و تابآوری کودکان کمشنوای پیشدبستانی انجام شد. این پژوهش، یک مطالعۀ شبهآزمایشی از نوع مورد منفرد و با طرح خط پایه، مداخله و پیگیری بود. در این پژوهش، سه کودک کمشنوای پیشدبستانی شرکت داشتند که با روش نمونهگیری دردسترس از یک مرکز توانبخشی مادر و کودک کمشنوا در شهر اصفهان انتخاب شدند. ابتدا سه بار مقیاس ارزشهای اجتماعی هیجانی و تابآوری با فاصله زمانی دو روز در میان بهعنوان خط پایه اجرا شد. مشخص شد ثباتی نسبی در نمرات وجود دارد. سپس مداخله در 8 جلسه اجرا شد. بعد از هر جلسه یک بار مشارکتکنندگان، ارزیابی و سه هفته بعد، همان پرسشنامه سه بار با فاصله زمانی دو روز در میان بهعنوان مرحله پیگیری اجرا شدند. دادهها با روش تحلیل دیداری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد آکسلاین بر ارزشهای اجتماعی هیجانی و تابآوری کودکان کمشنوای پیشدبستانی مؤثر و معنادار است. درصد ناهمپوشی برای هر سه مشارکتکننده 100% به دست آمد. همچنین، تأثیر درخور توجه مداخله در وضعیت پیگیری مشهود بود. بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد آکسلاین باعث بهبود ارزشهای اجتماعی هیجانی و تابآوری کودکان کمشنوای پیشدبستانی شد؛ بنابراین، پیشنهاد میشود از این نوع بازیدرمانی برای بهبود ارزشهای اجتماعی هیجانی و تابآوری کودکان کمشنوا استفاده شود.
The current study aimed to explore the effect of play therapy based on the Axline approach on the social-emotional assets and resilience of preschool children with hearing loss. This study was quasi-experimental research of a single-subject type with baseline, intervention, and follow-up design. In this study, three preschool children with hearing loss participated and were selected using a convenient sampling method from a Rehabilitation Center in Isfahan city for mothers and children. First, the Social-Emotional Assets and Resilience Scale was administered three times as baseline. It was found that there is relative stability in the scores. Then, the intervention was implemented in 8 sessions. Participants were evaluated once after each session and three weeks later; the same questionnaire was administered three times with two days in between as a follow-up step. Data were analyzed by visual analysis. The results showed that play therapy based on the Axline approach was effective and significant on social-emotional assets and resilience of preschool children with hearing loss. The Percentage of Non-over lapping Data (PND) was 100% for all three participants. There was also a significant effect of the intervention on the follow-up situation. Play therapy based on the Axline approach improved social-emotional assets and resilience in preschool children with hearing loss. Therefore, it is recommended that this type of play therapy be used to enhance social-emotional assets and resilience in other children with hearing loss.