خلاصه ماشینی:
"اقتراح این شماره محمدجواد محبت حقانیت یک شعر فقط به صداقت آن است کیهان فرهنگی پیش از هر چیز درباره خود، زندگی و کارهای فرهنگی و هنری خودتان شرح و توضیح بفرمایید.
کیهان فرهنگی ایا نقد هنری منحصر به شعر و نثر است؟ وقتی میگوئیم،نقد محک هنر است،هنر معنای وسیع خود را دارد،و در عرف زمان هنرها هفتگانهاند.
کیهان فرهنگی آیا یک اثر هنری میتواند صرفا تعهد آفرین باشد؟ این سؤال روشن نیست، پاسخپذیر نیست:تعهد نسبت به همه چیز؟ما اثر متعهدانه را اثری میدانیم که در راه خدمت به خدا باشد.
کیهان فرهنگی مسایل جهانی تا چه اندازه میتوانند در شکلپذیری و اثرگذاری یک اثر هنری دخیل باشند؟ مسائل جهانی از این چند تا بیرون نیست:فقر،جنگ،استثمار و تبعیض نژادی -و شاید هم اختلافات طبقاتی-و اختلافت بین دنیاها و گردانندگان آنها.
حرفی که به بزرگی فکر بلند اوست: هر که اول بینتر،او مردودتر، هر که آخر بینتر،او مسعودتر کیهان فرهنگی خاستگاه هنر متعالی کجاست و هنرمند چگونه رویکردی میتواند به این خاستگاه داشته باشد؟ خاستگاه هنر متعالی،قرآن است.
کیهان فرهنگی کار کدامیک از معاصران را میپسندید و چرا؟ یگذارید این مقوله را مسکوت بگذارم، چون دوست داشتن،یک امر بسیار بسیار خصوصی است اصولا،همهء هنر،در دوست داشتن خلاصه میشود.
کیهان فرهنگی شعر شاعران زن را چگونه ارزیابی میکنید؟ زنان شاعره هر چند در تعداد،از شماره شاعران مرد،کمترند،اما معدودی از ایشان، صاحب سبکند،هم زبانی نو دارند-و هم شیوههای نو،آنها که برای خدا میگویند.
کیهان فرهنگی چه نظری دربارهء اشعار شاعران شهرستانی دارید؟ شاعران شهرستانی،بخاطر محرومیت از حضور در مراکز اصلی هنر که اکثرا در تهران برپاست،مجال رشد در زمینه آثار هنری ندارند،یا اگر داشته باشند بسیار محدود است."