چکیده:
راهبرد اقناعی تبلیغات در رسانههای اجتماعیرسانههای اجتماعی امروز رشد و توسعه زیادی یافتهاند و افراد زیادی بصورت روزمره از آنها استفاده میکنند،همچنین این رسانه ها نفوذ بسیار زیادی بر مخاطبان خود دارند. برنامههای رسانههای اجتماعی، در بستر تلفن های همراه نیز، به دلیل ویژگیهایی نظیر دسترسی آسان، جذابیت، تعاملی بودن در میان سایر رسانههای اجتماعی از رشد و محبوبیت برخوردار است و به لحاظ آگاه سازی و اطلاع رسانی کارکرد مطلوبی نیز دارند.این پژوهش به منظور طراحی راهبرد اقناعی تبلیغات در رسانههای اجتماعی مطالعه موردی (اینستاگرام ) طراحی شده است .این تحقیق به لحاظ کاربرد از نوع تحقیق کاربردی، به لحاظ هدف از نوع تحقیق اکتشافی-توصیفی، از لحاظ افق زمانی از نوع مقطعی، و به لحاظ شیوه جمع آوری داده ها در برگیرنده ترکیبی از روشهای کیفی وکمی است . جامعه آماری این تحقیق را خبرگان و صاحب نظران فضای مجازی تشکیل می دهند.جهت انجام این پژوهش در ابتدا مصاحبهای در قالب پرسشنامه از خبرگان انجام گرفت سپس متن مصاحبهها با روش تحلیل محتوا توسط نرم افزار maxqda کدگذاری شد که در نهایت 58 شاخص مورد انتخاب قرارگرفت در مرحله مربوط به تحلیل کمی داده های حاصل از پرسش نامه بسته، حجم نمونه بر اساس جامعه مورد مطالعه و با استفاده از فرمول کوکران حدود 196 نفر تعیین شد وسپس با روش تحلیل عامل اکتشافی نتایج پژوهش در11 دسته قرار گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده عناصر و گویههای تحقیق با یکدیگر همبستگی مناسبی دارند.
A persuasive strategy for advertisement on social mediaAbstractSocial media has been expanded and developed remarkably nowadays . Many users are active in social media every day so that these media considerably influence their audience. Social media applications installed on smartphones are developing and popular due to features such as easy access , attractiveness, interactivity, and high performance in terms of providing the information needed by users . In this work, we attempted to design a persuasive strategy to advertise on Instagram. It was applied exploratory-descriptive research conducted based on a cross-sectional design. Data were collected using qualitative and quantitative methods. The statistical population of the study included cyberspace experts and masters. Experts were first interviewed using questionnaires, and texts of the interviews were then encoded through content analysis in MAXQDA, and ultimately 58 indicators were selected. For quantitative analysis of the data obtained from the close-ended questionnaire , the sample size was determined 196 based on the study population and using Cochran's formula. The results were divided into 11 categories using the exploratory factor analysis method. The results confirmed a proper correlation between the study elements and items.Keywords: Content analysis, advertising, social media, persuasion in advertising, media