چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه پیام نورنسبت به وضعیت موجود آموزشی وپژوهشی این دانشگاه ،انجام شده است وباروش توصیفی و به شکل میدانی اجرا گردیده، به طوری که جامعه آماری آن را، تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد شاغل به تحصیل در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه پیام نور، به تعداد 319 نفر و براساس جدول مورگان حجم نمونه 169 نفر تشکیل میداده است . ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای با49 پرسش و براساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت بوده. اعتبار پرسش نامه به کار رفته،از طریق مطالعه آزمایشی روی 30 دانشجوو محاسبه آلفای کرونباخ (927/0) تا یید گردید و روایی ظاهری پرسشنامه از طریق نظر خواهی از اساتید اهل فن، مورد اصلاح وتایید نهایی قرار گرفت. نتایج بدست آمده، از طریق آمار توصیفی ( جداول و نمودار )مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اهم نتایج بدست آمده بدین قرار بود: 4/53 درصد از دانشجویان تحت بررسی را زنان و 6/46 درصد را مردان تشکیل داده اند. بیشترین درصددانشجویان در گروه سنی 30 – 25 و کمترین درصددرگروه سنی 40 سال و بالاتر بوده اند.بیشترین درصد دانشجویان ورودی سال 88 بوده و در ترم چهارم تحصیل
می کرده اند 51 درصد دانشجویان به منظور کسب دانش به تحصیلات عالیه در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی پرداخته اند و از این عده 2/56درصد،معتقدندکه به اهداف مورد نظر خود دست یافته اند. 8/95 درصددانشجویان معتقدند برای آموزش های جنبی در دانشگاه امکانات لازم وجود دارد. دانشجویان،در مجموع عوامل اثر گذاربرانطباق محتوای دروس با نیاز های تخصصی ویافته های علمی، میزان نسبتاً مطلوب را اظهار کرده اند(31/3 از مقیاس 5 ). دانشجویان، مهارت اساتید دوره کارشناسی ارشد تربیت بدنی را در مجموع عوامل اثرگذار بر این شاخص، را در حد متوسط توصیف کرده اند(24/3 از مقیاس 5). دانشجویان تحت بررسی، میزان وجود وسایل کمک آموزشی در دوره کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه پیام نور را مطلوب توصیف کرده اند(67/3از مقیاس 5). دانشجویان، وضعیت دانشکده و فضای کلاس ها را در مجموع عوامل مورد بررسی، نسبتاً مطلوب (4/3 از مقیاس 5) توصیف کرده اند. دانشجویان مورد بررسی، رفتار و منش کارکنان در رابطه با دانشجویان را نسبتاً مطلوب توصیف کرده اند(97/2 از مقیاس 5). دانشجویان وضعیت پژوهشی دانشگاه را در حد متوسط توصیف کرده اند (01/3 از مقیاس 5).
The present study aimed at investigating the attitudes of MA students of physical education and sport sciences of Payam Noor University (PNU) to the existing status of education and research in this university. This study was conducted as a descriptive field one. The statistical population consisted of all MA students of physical education and sport sciences of Payam Noor University (PNU) (N=319) and the sample was determined by Morgan table (n=169). A questionnaire (49 items) was used to collect data based on 5-point Likert scale. The reliability of the questionnaire was determined by Cronbach's alpha as 0.927 in a pilot study on 30 students and the face validity was approved using professionals' viewpoints. The obtained data were analyzed by descriptive statistics (tables and figures). The results showed that 53.4% of the subjects were female and 46.6% were male. The highest percentage of students were 25-30 years old and the lowest percentage were 40 years old or above. The highest percentage of students entered university in 1388 and in their fourth term. 51% of subjects started their higher education in physical education and sport sciences to gain knowledge while 56.2% believed that they reached their goals. 95.8% believed that there were necessary facilities for the peripheral training in the university. The subjects also evaluated the compatibility between course content and special needs and scientific findings as almost appropriate (scale 3.31 out of 5). They evaluated their MA physical education academic teachers' proficiency as average (scale 3.24 out of 5) while they evaluated the existing training aids in MA physical education of PNU as appropriate (scale 3.67 out of 5). The students evaluated faculty status and the spatial state of classrooms as almost appropriate (scale 3.4 out of 5). They also evaluated the staff's behaviors towards students as almost appropriate (scale 2.97 out of 5). The students described the research status of university as average (scale 3.01 out of 5).